Dan Schiappa belicht impact van Google's Gemini op de cybersecuritymarkt
Google lanceert deze week Gemini, de onderliggende technologie die hun chatbot Bard en andere diensten moet verbeteren. De lancering van Gemini laat zien dat de ontwikkelingen op het gebied van AI snel gaan. Goed nieuws voor bedrijven zoals Google en OpenAI, maar het houdt ook in dat kwaadwillenden in hetzelfde tempo of wellicht sneller hun eigen generatieve AI-replica’s kunnen bouwen. Dan Schiappa (foto), Chief Product Officer bij Arctic Wolf deelt zijn inzichten over de lancering van Gemini en de impact op cybersecuritymarkt.
“Met de langverwachte lancering van Gemini wordt nog maar eens benadrukt dat de huidige AI-trend niet verdwijnt. Net zo snel als Google zijn Large Language AI-modellen (LLM’s) ontwikkelt, bouwen succesvolle groepen cybercriminelen en agressieve natiestaten hun eigen generatieve AI-replica's. En net zoals Google vertragen ze deze ontwikkeling niet. Bedrijven moeten zich daarvan bewust zijn. Uit een recent onderzoek van Arctic Wolf blijkt dat bedrijven veel te weinig investeren in bescherming tegen AI-aanvallen en onvoldoende voorbereid zijn op een mogelijke AI-cyberramp. Minder dan een kwart van de organisaties is van plan om het grootste deel van hun cybersecuritybudget te besteden aan AI-oplossingen. Hiernaast denkt 40% van de leidinggevenden dat hun teams niet beschikken over de technische mensen en skills die nodig zijn om AI-oplossingen te beheren", zegt Schiappa.
"Technologie alleen kan bedrijven niet beschermen tegen moderne AI-dreigingen. Mensen spelen nog steeds een essentiële rol bij het onderzoeken van nieuwe aanvallen, het bepalen van de context ervan binnen hun bedrijf en – het allerbelangrijkste – het inzetten van hun kennis en expertise om de AI-modellen te trainen die diep zullen worden ingebed in de volgende generatie cybersecurityoplossingen.”