Minder vraag naar AR- en VR-headsets; herstel verwacht in 2024
De wereldwijde verzending van augmented reality- en virtual reality (AR/VR)-headsets daalt in 2023 naar verwachting met 8,3% ten opzichte van een jaar eerder tot 8,1 miljoen stuks. De lancering van nieuwe headsets gedurende het jaar kon deze daling niet voorkomen.
Dit blijkt uit de Worldwide Quarterly Augmented and Virtual Reality Headset Tracker van IDC. Onder meer Sony's PSVR en Meta's Quest 3 zijn goed ontvangen in de markt. De macro-economische druk op huishoudens in combinatie met vertragende uitgaven in de commerciële segmenten temperen echter de groei.
Herstel verwacht in 2024
2024 wordt echter een jaar van herstel verwacht IDC, dat voorspelt dat het aantal verscheepte AR- en VR-headsets met 46,4% gaat groeien. Het herstel is onder meer te danken aan de beschikbaarheid van Meta's Quest 3 en Apple's Vision Pro. IDC verwacht dat met name de Vision Pro veel aandacht gaat krijgen, maar voorspelt tegelijkertijd dat Apple in een jaar tijd nog geen 200.000 exemplaren gaat leveren.
Meta, marktleider in het derde kwartaal van 2023 met een marktaandeel van 55,2%, wist in de eerste drie kwartalen van 2023 (vóór de lancering van Quest 3) meer dan tien keer het verwachte volume van Apple te verzenden. IDC verwacht dat Meta in 2024 verdere groei realiseert.
Stijgende verkoopprijs brengt risico's met zich mee
"Hoewel de nieuwe VR-headsets naar verwachting het volume zullen vergroten, lopen ze ook het risico sommige consumenten van zich te vervreemden, omdat de gemiddelde verkoopprijzen stijgen", zegt Jitesh Ubrani, onderzoeksmanager, Mobility and Consumer Device Trackers bij IDC. “Het hoge prijskaartje van de Vision Pro zal het apparaat waarschijnlijk naar bedrijven degraderen, terwijl de Quest 3, die toegankelijker is, ook de grenzen van de portemonnee van consumenten verlegt en VR een genot wordt voor de welgestelden, vooral nu de productie afneemt van oudere en goedkopere headsets."
Ondertussen wordt verwacht dat de vraag naar AR-headsets in 2024 eveneens groeit door de beschikbaarheid van goedkopere met kabel verbonden headsets van onder meer Xreal en Rokid, die vaak dienen als vervanging van monitoren en tegelijkertijd de productiviteit verhogen of de mediaconsumptie-ervaring verbeteren. Meer geavanceerde stand-alone headsets zoals Microsoft's HoloLens 2 of de Magic Leap 2 blijven eveneens verkrijgbaar, al groeit de vraag hiernaar trager dan AR-headsets met een kabel. IDC verwacht dat in 2024 in totaal 845.000 AR-headsets worden verzonden, wat neerkomt op een stijging van 85,6% vergeleken met 2023.
"De volumes van AR-headsets evolueren naar verwachting langzamer in vergelijking met VR-headsets, maar diversificatie tussen de verschillende producten zal steeds meer tegemoet komen aan meer behoeften", aldus Ramon T. Llamas, onderzoeksdirecteur bij IDC's Augmented Reality en Virtual Reality-programma. “3D immersive en interactieve augmented reality zullen nog steeds de meeste aandacht krijgen en hun weg vinden naar zakelijke gebruikers. Assisted reality (AR-headsets die eenvoudigweg inhoud weergeven binnen de gezichtslijn van een gebruiker) zal eveneens een eigen publiek hebben en zich kunnen uitbreiden naar consumenten met gaming en multimedia. Ten slotte zal de recente aandacht voor mixed reality het profiel van augmented reality vergroten, vooral voor degenen die alleen een AR-ervaring willen of nodig hebben."