Consumentenbond: Samsung moet consumenten compenseren voor prijsafspraken
De Consumentenbond start samen met Stichting Consumenten Competition Claims een rechtszaak tegen Samsung. De organisaties eisen dat Samsung consumenten compenseert voor schade die zij hebben geleden door prijsafspraken die de Zuid-Koreaanse fabrikant volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakte.

De ACM legde Samsung in 2021 een boete van ruim 39 miljoen euro op wegens verboden prijsafspraken. Het bedrijf zou winkeliers in de periode 2013 tot 2018 onder druk hebben gezet televisies niet onder een bepaalde prijs te verkopen. "Iedereen die tussen 2013 en 2018 een televisie kocht, betaalde teveel. En dat geldt niet alleen voor Samsung-televisies, maar voor alle merken. Dat teveel betaalde geld moet Samsung terugbetalen, vinden wij", aldus Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. Bert Heikens, voorzitter van Stichting Consumenten Competition Claims, voegt toe: "Gemiddeld betaalden consumenten 12% te veel voor een Samsung-televisie, met uitschieters tot wel 29%. De totale schade bedraagt naar schatting meer dan €500 miljoen. Een grote groep consumenten is in Nederland door Samsung gedupeerd."
Nederlandse consumenten die tussen 9 januari 2013 en 7 december 2018 een televisie kochten bij een (web)winkel kunnen meedoen. Ook consumenten die een tv van een ander merk kochten kunnen zich aanmelden. Indien de claim leidt tot compensatie, gaat maximaal 25% van de vergoeding naar de procesfinancier. Stichting Consumenten Competition Claims wil dat Samsung ook deze vergoeding betaald. De zaak wordt gefinancieerd door Taupe Ltd. Advocatenkantoor Scott+Scott is bij de zaak betrokken.