AI zoekmachine Perplexity krijgt flinke investering
AI zoekmachine Perplexity heeft een investering van 73,6 miljoen dollar dollar ontvangen. Dit meldt Aravind Srinivas, mede-oprichter en CEO van Perplexity.
Srinivas meldt: 'Vandaag kondigen we mijlpalen aan die de steeds dominantere rol van Perplexity in dit nieuwe tijdperk van AI-native zoeken versterken. Sinds we een jaar geleden 's werelds eerste volledig functionele conversatie-antwoordmachine publiekelijk lanceerden, zijn we gegroeid naar 10 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en hebben we in 2023 meer dan een half miljard zoekopdrachten beantwoord. Meer dan een miljoen mensen hebben onze mobiele apps geïnstalleerd, beide op iOS en Android. Maar het is onze ambitie om de grenzeloze nieuwsgierigheid van de hele planeet te dienen, en we zijn nog maar net begonnen.
Om onze snelle adoptie en uitbreidingsplannen door consumenten te ondersteunen, hebben we $73,6 miljoen aan Serie B-financiering opgehaald van vertrouwde durfkapitaalbedrijven en vooraanstaande tech-visionairen. IVP leidde de ronde met voortdurende steun van onze Seed- en Series A-investeerders NEA, Elad Gil, Nat Friedman en Databricks, evenals nieuwe investeerders NVIDIA, Jeff Bezos (via Bezos Expeditions Fund), Tobi Lutke, Bessemer Venture Partners, Naval Ravikant , onder meer Balaji Srinivasan, Guillermo Rauch, Austen Allred, Factorial Funds en Kindred Ventures. Voortbouwend op onze Series A van vorig jaar hebben we tot nu toe $100 miljoen opgehaald.
“Perplexity is intensief bezig met het bouwen van een product dat in staat is de kracht van AI naar miljarden te brengen. Het team beschikt over het unieke vermogen om een grootse langetermijnvisie hoog te houden en tegelijkertijd producten meedogenloos te verzenden, vereisten om een probleem aan te pakken dat zo belangrijk en fundamenteel is als zoeken.” — Cack Wilhelm, General Partner, IVP, die de ronde leidde en toetreedt tot de Raad van Bestuur van Perplexity.
“Hoewel er veel opwinding is geweest rond business-to-business en ontwikkelaarsgerelateerde AI-mogelijkheden, zal AI ook de manier waarop we toegang krijgen tot informatie transformeren. Verbijstering staat voorop bij deze verschuiving omdat het een van de weinige AI-producten voor consumenten is die dit bereiken. belangrijke mijlpaal van 10 miljoen MAU's. Ze zullen dé plek worden voor betrouwbare informatie. Daarom ben ik zo enthousiast dat Perplexity NVIDIA's eerste consumenteninvestering van onze bedrijfstak is." – Jonathan Cohen, VP Toegepast Onderzoek bij NVIDIA.
Met de zoekhulpmiddelen van Perplexity krijgen gebruikers direct betrouwbare antwoorden op elke vraag, inclusief volledige bronnen en citaten. Het is niet nodig om op verschillende links te klikken, antwoorden te vergelijken of eindeloos naar informatie te zoeken. In een tijdperk waarin desinformatie en AI-hallucinaties steeds meer zorgen baren, zijn we gebouwd op het idee dat nauwkeurigheid en transparantie voorwaarden zijn om door AI aangedreven zoeken alomtegenwoordig te maken. De tijden van het doorzoeken van SEO-spam, gesponsorde links en meerdere webpagina's zullen worden vervangen door een veel efficiëntere manier om informatie te consumeren en te delen, waardoor onze samenleving een nieuw tijdperk van versneld leren en onderzoek ingaat.
Sinds onze vorige financieringsronde hebben we Copilot gelanceerd , een unieke AI-onderzoeksassistent die de manier heeft veranderd waarop we informatie ontdekken en meer leren over nieuwe onderwerpen. Copilot stemt zoekopdrachten af met aangepaste vervolgvragen en introduceert het concept van generatieve gebruikersinterfaces. Het neemt de last van snelle engineering weg en vereist niet dat gebruikers perfect geformuleerde vragen hoeven te stellen om de antwoorden te krijgen die ze zoeken. Hierdoor kunnen gebruikers relevantere en uitgebreidere antwoorden krijgen dan andere AI-chatbots, traditionele zoekmachines of onderzoekstools. Copilot heeft een sterke aantrekkingskracht gekend, vooral onder academici, studenten en kenniswerkers die voor hun dagelijkse werk en behoeften afhankelijk zijn van frequent onderzoek.
Het gaat niet alleen om onze technologie, maar ook om hoe mensen deze gebruiken. We staan op het keerpunt van een enorme gedragsverandering in de manier waarop mensen online toegang krijgen tot informatie. Ik ben enthousiast over het potentieel van Perplexity om onze nieuwsgierigheid en intelligentie te vergroten door gestroomlijnde toegang tot betrouwbare informatie te bieden. We hebben het voorrecht om de steun te hebben van toonaangevende investeerders, technologen en, het allerbelangrijkste, de miljoenen gebruikers die ons hun tijd en steun hebben toevertrouwd terwijl we deze grootse missie vervullen: het slimmer maken van de planeet door te blijven bouwen aan de snelste en meest geavanceerde technologie. accuraat platform voor het beantwoorden van elke vraag.'