Wouter Hoeffnagel - 10 februari 2024

Driekwart van de HR- en bedrijfsleiders ziet diversiteit, gelijkheid en inclusie als prioriteit

78 procent van de HR-professionals en bedrijfsleiders gaf diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) het afgelopen jaar meer prioriteit. 85 procent van de organisaties had een budget voor DEI. Voor Nederland liggen deze percentages op respectievelijk 77 procent en 81 procent.

Driekwart van de HR- en bedrijfsleiders ziet diversiteit, gelijkheid en inclusie als prioriteit image

Dit blijkt uit onderzoek van Workday uitgevoerd door Sapio Research onder 2.600 HR-professionals en bedrijfsleiders uit 19 landen die verantwoordelijk zijn voor diversiteitsinitiatieven binnen hun organisaties. Voor de meeste organisaties blijft de betrokkenheid bij DEI groot. 66 procent van de respondenten in Nederland zegt dat de druk voor het implementeren van DEI-initiatieven afkomstig is uit de organisatie zelf, waarbij 44 procent aangeeft dat leiders deze initiatieven het meest stimuleren. Ook geeft 67 procent van de Nederlandse respondenten aan dat er meer geïnvesteerd is in officiële DEI-rollen binnen de organisatie. Investeringen in DEI blijven gelijk (46 procent) of nemen toe (41 procent) volgens Nederlandse professionals.

Enkele van de belangrijkste redenen voor HR-professionals in de Benelux om DEI te ondersteunen zijn:

  • Positieve invloed op zakelijk succes en resultaten (27%)
  • Verbeterde betrokkenheid van werknemers (34%) en welzijn van het personeel (45% wereldwijd)
  • Aantrekken en werven van een divers personeelsbestand (53%)

AI- en ML-technologieën hebben een impact

Technologie speelt een cruciale rol bij het mogelijk maken van DEI. Het onderzoek laat een sterke correlatie zien tussen strategische volwassenheid, de toepassing van technologie en een robuust DEI-programma. Bij het gebruik van AI en andere technologieën om bias te beperken zien Nederlandse respondenten de grootste positieve impact op prestatie-ontwikkeling (80 procent), klachten en disciplinaire kwesties (79 procent) en sentiment-analyse (76 procent).

Hieruit blijkt de positieve rol die AI en ML kunnen spelen in het succes van DEI-initiatieven, waarbij organisaties zich tot technologie wenden om een genuanceerder beeld te schetsen van de werknemerservaring.

Leiderschapsbetrokkenheid stimuleert DEI

Hoewel de betrokkenheid van de organisatie hoog blijft, suggereert het onderzoek het gebruik van benchmarking te verbeteren om meer verantwoordelijkheid te creëren en een nauwkeurige meting van de voortgang te bieden, en gedeeld eigenaarschap te omarmen als een pad naar strategisch succes.

De resultaten zijn bemoedigend voor DEI-inspanningen in 2024. Maar als organisaties een meer volwassen aanpak willen ontwikkelen, is er nog werk aan de winkel. Zo zegt 45 procent dat het Nederlandse bedrijven vooral aan strategie ontbreekt om DEI naar de volgende fase te laten groeien.

“DEI staat sinds 2020 in de schijnwerpers als bedrijfsprioriteit. Door recente economische uitdagingen en berichten over budget- en personeelsreducties bij een aantal opmerkelijke organisaties zouden velen kunnen doen geloven dat dit het begin van het einde is voor DEI. Maar hoewel DEI in 2023 voor uitdagingen stond, blijkt uit het onderzoek dat het belang van DEI de afgelopen 12 maanden alleen maar is toegenomen, waarbij ook meer organisaties aangeven hiervoor budget te hebben. Voor de meerderheid van de organisaties is deze toewijding aan DEI zelfs intrinsiek gemotiveerd”, zegt Hette Mollema, vice president, Benelux, Workday.

“Dit alles belooft veel goeds voor DEI-inspanningen in 2024. Maar om een meer volwassen aanpak te ontwikkelen, moeten organisaties zich richten op een aantal belangrijke gebieden, waaronder het verzamelen van meer genuanceerde DEI-gegevens, de impact van AI en machine learning (ML) en de overgang naar een meer strategische aanpak.

Aanhoudend DEI-succes in 2024

Het erkennen en omarmen van diversiteit in al haar verschijningsvormen is essentieel voor een succesvol bedrijf. Van uiteenlopende perspectieven en ervaringen tot uiteenlopende denkwijzen en ideeën, ons vermogen om onze diversiteit te vieren en te benutten is essentieel.

Download het volledige rapport voor de nieuwste inzichten over hoe organisaties DEI ondersteunen en met welke uitdagingen ze worden geconfronteerd, en wat ze doen om een meer strategische aanpak te omarmen.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!