Apple en Microsoft ontspringen de DMA met iMessage, Bing, Edge en advertentiedienst
Berichtendienst iMessage van Apple en zoekmachine Bing, de Edge-webbrowser en advertentiedienst van Microsoft aan de eisen van de Digital Markets Act (DMA). De techgiganten hoeven daarom niet per maart aan de strengere regels te voldoen.
De Europese Commissie wees eerder 22 platforms van zes techgiganten aan die per 6 maart aan de DMA moeten voldoen. Het ging toen om Alphabet, Amazon, Apple, Bytedance, Meta en Microsoft. Dit betekent in de praktijk dat zij zich aan strengere regels moeten houden, gericht op het bevorderen van concurrentie en tegengaan van misbruik van een dominante marktpositie. Wie de regels overtreedt kan boetes opgelegd krijgen die kunnen oplopen tot 20 procent van de wereldwijde omzet.
Aanvullende onderzoeken
iMessage en Bing maken geen onderdeel uit van deze 22 platforms; de Europese Commissie kondigde in september aan los te gaan onderzoeken of ook deze producten onder de DMA vallen. Ook de Edge-webbrowser en advertentiedienst van Microsoft werden onderzocht.
Nu maakt de Europese Commissie bekend dat deze onderzoeken zijn afgerond en de vier producten niet onder de DMA vallen. Wel meldt de Europese Commissie de marktontwikkelingen te zullen blijven volgen indien substantiële veranderingen plaatsvinden.