Burgerrechtenorganisaties: 'Verbied 'betaal of okay'-beleid van Meta'
28 burgerrechtenorganisaties roepen Europese privacytoezichthouders in een brief op het 'betaal of okay'-beleid van Meta te verbieden. Zij stellen dat dit beleid gebruikers geen vrije keuze geeft en vreest dat meer websites een dergelijk beleid gaan toepassen.
Het moederbedrijf van Facebook en Instagram introduceerde in november 2023 een betaald abonnement waarmee gebruikers geen advertenties te zien krijgen op de platforms. Wie niet wil betalen, krijgt wel advertenties geserveerd. De European Data Protection Board (EDPB) - waarin Europese privacytoezichthouders zich hebben verenigd - buigt zich op verzoek van de Nederlandse, Noorse en Hamburgse toezichthouders over dit beleid.
'Geen vrije keuze'
De burgerrechtenorganisaties spreken hun zorgen uit over het beleid. Zij stellen dat gebruikers hiermee geen vrije keuze hebben om het verwerken van hun persoonlijke data te accepteren of weigeren, en wijzen erop dat dit juist een hoeksteen is van de General Data Protection Regulation (GDPR).
De organisaties stellen dat het toestaan van een dergelijk beleid bedrijven de vrijheid geeft een prijskaartje te hangen aan het weigeren van toestemming. Zo zouden bedrijven gebruikers dwingen akkoord te gaan met het verwerken, delen of verkopen van hun persoonlijke gegevens, of een 'bedrag te betalen dat honderd keer hoger kan zijn dan de omzet gegenereerd door het gebruik van persoonlijke informatie'.
De brief van de burgerrechtenorganisaties is hier te vinden.