Europese consumentenorganisaties: Meta schendt Europese privacywetgeving
Consumentenverenigingen uit acht landen hebben bij hun nationale gegevensbeschermingsautoriteiten een klacht ingediend tegen Facebook-moederbedrijf Meta. De reclamevrije betalende versie van Facebook en Instagram is ‘een rookgordijn’ om inbreuken op de privacywetgeving te verbergen, stellen de organisaties.
Het gaat om consumentenorganisaties uit Tsjechië, Denemarken, Griekenland, Frankrijk, Noorwegen, Slovakije, Slovenië en Spanje. Ze verzetten zich tegen het abonnementssysteem dat Meta gelanceerd heeft in Europa.
'Oneerlijk en misleidend'
Meta laat zijn Europese gebruikers op zijn platformen sinds kort kiezen tussen een betalende versie zonder reclame en een versie waarbij gegevens verzameld worden voor gerichte advertenties. Het deed dat om te voldoen aan de Europese regelgeving. De consumentenverenigingen noemen de keuze echter ‘oneerlijk en misleidend’.
‘Het aanbod van Meta aan consumenten vormt een rookgordijn om te verbergen dat het als vanouds allerlei gevoelige gegevens over het leven van mensen opzuigt om die vervolgens te gelde te maken via zijn invasieve reclamemodel’, zegt Ursula Pachl van de overkoepelende consumentenorganisatie BEUC.
'In strijd met GDPR'
De praktijken gaan volgens de consumentenorganisaties in tegen de Europese GDPR-privacywetgeving. Meta zou onder meer de principes van faire verwerking, dataminimalisatie en doelbeperking van de GDPR-regels met de voeten treden. Met andere woorden: Meta verzamelt meer gegevens dan toegestaan.
In samenwerking met Data News