AI zit in het DNA van Workday
Het Amerikaanse Workday, met het hoofdkantoor in Pleasanton CA en een belangrijke R&D-hub in Dublin (Ierland), is al lang geen onbekende HCM-serviceprovider meer. Het bedrijf heeft als SaaS-provider een bijzondere marktpositie in vergelijking tot concurrerende oplossingen, door alle klanten vanuit één centraal platform (dat gehost wordt op meerdere lokale datacentra) een identieke HCM- en Financial managementoplossing aan te bieden. CTO Jim Stratton (foto) benadrukt het nogmaals: “Er is maar één release in productie, het voordeel van ‘born in the cloud’. De gecentraliseerde aanpak heeft grote voordelen, zeker als het gaat om uniforme dienstverlening en het snel en efficiënt vrijgeven van nieuwe functies.“ Tijdens een bezoek aan het Workday Research centrum in Dublin konden we achter de schermen van de processen die men hanteert kijken. Een rode lijn in het Workday-concept is dat men heel hoog inzet op het gebruik van AI (zowel ML als generatief) op basis van schone data.
AI is de sleutel tot het succes
Workday's Manager Insights Hub maakt gebruik van AI en ML om aanbevelingen op managementniveau te doen, zoals verbindingen op de werkplek die de moeite waard zijn, mentoren die moeten worden toegewezen, of opties die er zijn (en het proberen waard zijn), zodat peoplemanagers de kansen voor hun werknemers kunnen herkennen op basis van door het systeem gevalideerde vaardigheden en interesses.
Workday heeft een zeer grote focus op AI (voorspellend, causaal en natuurlijk generatief), die het bedrijf toepast op meerdere lagen en niveaus van het Human Resources (HR) en financiële platform. Hiermee wil Workday prominent proberen de term 'slim werken' te definiëren met nieuwe AI-diensten.
Met de keuze om alleen gebruik te maken van dat wat men ‘echt goede data’ noemt in het achterhoofd, heeft het bedrijf de afgelopen maanden weer meer AI in Workday Human Capital Management (HCM) geïntegreerd. Het doel is evident, de managementervaring op de werkplek vereenvoudigen en verbeteren door managers te voorzien van de hulpmiddelen om tijdig inzichten en aanbevolen acties rond zaken als teamverlof, belangrijke data zoals vaardigheden van medewerkers alsmede sentiment en doelen, te ontvangen.
Tijdens het bezoek was er een rondleiding door het onderzoekslaboratorium en kregen we een overzicht van hoe Workday de analyse van bruikbaarheidsfuncties op zijn platform benadert. Dit gebeurt door ontwikkelaars in te zetten die zich richten op kwalitatief onderzoek, kwantitatief onderzoek en het werk van datawetenschappers. Met deze combinatie legt het bedrijf de nadruk op de versmelting van multifunctionele teams in open ruimtes om zo problemen op te lossen en deel te nemen aan ontwerpsprints. Gebruikers voeren opdrachten in de software uit en wetenschapper analyseren hoe de gebruikers dat aanpakken. Zo ontstaat er een gedegen beeld over de workflow en waar verbeteringen in de gebruikersoppervlakte mogelijk zijn. In Ierland heeft men een staf van 2000 engineers (de helft van het Europese personeelsbestand) met 70 nationaliteiten. Deze aanpak is gekozen om de binding tussen klant en platform zo hecht te laten worden, zodat de bedrijven bedrijven uiteindelijk gaan voor “Workday for life”.
Omdat Workday zijn eigen Large Language Models (LLM's) genereert om teneinde op basis daarvan zijn eigen AI-technologieën te bouwen, gebruikt Workday een combinatie van openbaar beschikbare datasets met een deel van zijn eigen (niet-privacy gevoelige) informatie in zijn processen. Omdat de data uit geconditioneerde omgevingen komt, is er geen vervuiling, waardoor de accuratesse hoog is.
[tkop]Workday Prism Analytics
Caroline O’Reilly, general manager Analytics bij Workday : “Workday Prism Analytics biedt analisten een veilige speeltuin van bedrijfsdata die ze kunnen voorbereiden, combineren en analyseren met point-and-click-functionaliteit, er is dus geen codering of speciale licenties vereist. Deze inzichten kunnen de gebruikers vervolgens delen met de collega's en leidinggevenden die ze nodig hebben. Workday Prism Analytics pakt deze uitdagingen aan voor zowel finance als HR. Met een selfservice-analyseoplossing die rechtstreeks in het systeem wordt geïntegreerd, kan de gebruiker meest gevoelige gegevens inzetten zonder ze te verplaatsen om ze vervolgens verrijken met gegevens uit elke bron, op elke schaal, en visualiseren en distribueren van de resultaten naar iedereen in de organisatie. Zo kunnen interne waargenomen trends gespiegeld worden aan externe gebeurtenissen. “
Door: Hans Steeman