Johan van Leeuwen - 12 maart 2024

‘Olympisch’ evenement na samenwerking van olympisch niveau

“Jullie zijn van olympisch niveau!” Dat zei Roland van den Berg van Kruidvat tegen IT-bedrijf KPS tijdens het realiseren van een marketplace voor de drogisterijketen. Dat bracht Raimond van het Reve, country manager van KPS, op een idee.

‘Olympisch’ evenement na samenwerking van olympisch niveau image

Dat idee werd op 5 maart ten uitvoer gebracht. KPS organiseerde, met ondersteuning van Mirakl, SAP en Kruidvat, een marketplace-event. Dat gebeurde op de plek waar olympische dromen worden nagejaagd: topsportcentrum Papendal. Zwemheld Maarten van der Weijden was één van de sprekers.

Uitbreiding assortiment

Kruidvat heeft 1300 winkels door heel Nederland en België, maar daarnaast ook een sterke online-tak. De gouden regel voor het bedrijf is dat online en offline elkaar moeten versterken, bijvoorbeeld doordat klanten zich online oriënteren en offline kopen. Op een aantal vlakken wilde Kruidvat zijn assortiment uitbreiden. Vooral rond babyproducten. Het is toonaangevend in luiers, maar moest (toekomstige) ouders die andere producten zochten vaak een ‘nee’ verkopen.

Kruidvat dacht anderhalf jaar lang na over de beste manier, die paste bij de bedrijfsfilosofie. Het koos ervoor om een beperkt aantal geselecteerde leveranciers producten te laten verkopen via de Kruidvat website, aanvullend op het eigen assortiment. Daardoor ontstond een marketplace. Momenteel worden onder andere buggy’s, autostoeltjes en campingbedjes door externe partners aangeboden. Daarmee breidde Kruidvat het assortiment van babyproducten uit van 750 naar ongeveer 3000 artikelen. Binnenkort volgen ook andere productgroepen.

Zeven stappen

De marketplace werd in samenwerking met KPS, Mirakl en SAP neergezet. KPS is een internationaal actief IT-bedrijf met 1200 medewerkers, verdeeld over 12 kantoren in Europa. Het bouwen van platformen voor retailers en modeketens is één van de specialismes. Daarnaast is het bedrijf onder meer sterk in S/4HANA-transtities.

Tijdens het evenement op Papendal vertelde Nick Mason van de UK-tak van KPS over de zeven stappen die KPS zet richting een succesvolle marketplace. Aan het einde van zijn presentatie trok hij - heel toepasselijk gezien de locatie - de vergelijk met een estafette in de atletiek. “De startloper verzorgt het solution design, daarna volgt het technische bouwen, deel drie van de estafette is het testen en voorbereiden en de slotloper is verantwoordelijk voor de livegang en de hypercare. De finishlijn ligt voor ons niet bij het live gaan, maar een flink stuk daarna.”

Georg Sobczak van Mirakl stond daarna op het podium. Mirakl is toonaangevend op het gebied van software voor het bouwen van dit soort marktplaatsen. Sobczak vertelde op het prodium vooral over de ontwikkelingen in de retail-wereld, waardoor het traditionele verkoopmodel verandert. “Marketplaces en dropshipment-platformen groeien duidelijk harder dan e-commerce.”

Op tijd en binnen budget

Roland van den Berg van Kruidvat vertelde vervolgens over de strategische keuzes die Kruidvat maakte in aanloop naar het project. Mede door een zeer uitgebreide voorbereiding en een soepele samenwerking met KPS, Mirakl en SAP, werd het project binnen de geplande tijd en het geplande budget afgerond. “We gingen precies live op de datum die we hadden voorgenomen”, aldus een blije Van den Berg. “Dat is gewoon een heel knappe prestatie.” Op het podium benadrukte hij opnieuw dat het professionalisme van KPS van olympisch niveau was.

Doelen halen

Zwemmer Maarten van der Weijden sloot het event af met zijn inspirerende levensverhaal. Vanaf zijn jeugdjaren en het overleven van kanker, via het winnen van olympisch goud tot de Elfsteden-zwemtocht en -triatlon waarmee hij geld ophaalt voor kankeronderzoek. De ongeveer 60 bezoekers, vooral veel eindklanten, luisterden geboeid naar zijn presentatie, die vooral ging over de route richting het behalen van doelen en de vraag wat je daarin wel en niet kunt sturen. Op sommige dingen heb je simpelweg geen invloed, maar door het maken van de juiste keuzes op weg naar een doel, kun je er wel alles aan doen om succesvol te zijn.

Bekijk hier ook de aftermovie van het event!

Door: Johan van Leeuwen

DSD 28/11/2024 t/m 26/12/2024 BN + BW Lenovo Channel Campagne vierkant
DSD 28/11/2024 t/m 26/12/2024 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!