Witold Kepinski - 19 maart 2024

Royal HaskoningDHV rapporteert uitstekende prestaties over 2023

De omzet van Royal HaskoningDHV groeide in 2023 met 5% naar 736 miljoen euro. De operationele marge steeg van 5,3% naar 8,5%.

Royal HaskoningDHV rapporteert uitstekende prestaties over 2023 image

Marije Hulshof, CEO: "2023 was voor ons een goed jaar. Onze strategie, Stronger25, met een sterke focus op onze ‘Global Leading Markets’ en op Nederland, is succesvol: klimaatverandering en de energietransitie creëerden een groeiende vraag naar onze diensten wereldwijd.

In 2023 maakten we samen met onze klanten weer het verschil – van het aanpakken van en aanpassen aan klimaatverandering tot het verbeteren en vergroten van biodiversiteit, circulariteit, sociale waarde en veiligheid & welzijn in onze projecten.”

“Onze omzet groeide zoals gepland met 5%. Deze groei was bedrijfsbreed met uitzondering van Zuid-Afrika waar de markt uitdagend bleef. Onze winstgevendheid nam flink toe: het operationeel resultaat (EBITA recurring) steeg ten opzichte van 2022 met bijna 22 miljoen euro naar 51,6 miljoen euro, mede door goede verkopen en bezettingscijfers, naast kostenbesparingen.”

In 2023 groeide het aantal medewerkers verder naar 5.675. Er was veel aandacht voor een veilige, inclusieve werkomgeving en learning & development. Marije Hulshof: “We zijn blij met de hoge medewerkerstevredenheid score waaruit blijkt dat 80% van onze mensen enthousiast en gemotiveerd is. Ook is het percentage vrouwelijke werknemers verder gestegen naar 28%.”

Royal HaskoningDHV liep in 2023 met 1.751 ton CO2-eq (scope 1 en 2) en 13.596 ton CO2-eq (scope 3) vóór op haar CO2-emissiedoelstellingen. Het samenvoegen en verduurzamen van kantoren droeg hieraan bij. De CO2-uitstoot is vooral in scope 3 toegenomen, met name doordat er meer zakelijk werd gereisd in vergelijking met 2022 toen delen van de wereld nog steeds een corona-lockdown hadden.

Duurzaamheid

Royal HaskoningDHV heeft als doel om via haar projecten een positieve impact te maken voor mens en milieu. April 2023 is het bedrijf begonnen om offertes en projecten systematisch te beoordelen op hun vermogen om dat verschil te maken. Marije Hulshof: “Dit doen we op de volgende vijf thema’s: klimaatverandering, biodiversiteit, circulariteit, sociale waarde en veiligheid & welzijn. In 2023 zijn de grotere projecten, samen goed voor bijna de helft van onze omzet, op deze manier geanalyseerd. Dit self-assessment helpt bewustzijn bij medewerkers te vergroten, de eigen impact te monitoren en deze in samenspraak met klanten te vergroten.”

Aan- en verkopen

In 2023 integreerden eerdere acquisities zoals supply chain consultancy Districon verder in het bedrijf. Royal HaskoningDHV nam een minderheidsbelang in het Hongaarse IN-EX voor datacenter services en het Canadees-Amerikaanse bedrijfsonderdeel InterVISTAS ging zelfstandig verder na een management buy-out.

Begin 2024 verkocht het bedrijf haar aandeel in het Singaporese H2i aan Pluvia. De Zuid-Afrikaanse HaskoningDHV entiteit werd verkocht aan het lokale management en medewerkers waardoor zij kunnen focussen op markten die off-strategy zijn voor Royal HaskoningDHV wereldwijd. Royal HaskoningDHV houdt een minderheidsbelang in de Zuid-Afrikaanse entiteit en de samenwerking gaat door op projecten in specifieke markten.

Vooruitblik

Marije Hulshof: "Voor 2024 zien we sterke groeikansen, ondanks aanhoudende volatiele marktomstandigheden. We zien in verschillende markten, van industrie en transport tot watertechnologie en supply chain consultancy, een groeiende vraag naar onze kennis en ervaring. Asia Pacific is hierin een belangrijke groeimarkt. Vooral rondom ESG-vraagstukken en de transitie naar duurzame energiebronnen verwachten we een stijgende vraag naar onze diensten, mede door een groeiend bewustzijn en meer regelgeving.”

“Verder kijken we uit naar de opening van ons nieuwe kantoor op de TU Delft Campus. Dit gaat ons helpen om samen te werken aan innovaties en om nieuw talent aan te trekken. De campus is een vooraanstaande locatie voor R&D en kennisontwikkeling in Europa, waardoor het een ideale omgeving is voor onze nieuwe vestiging.”

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!