Telegram werkt aan zakelijke accounts
Telegram introduceert een reeks nieuwe functies specifiek voor bedrijven die via de berichtendienst met klanten willen chatten. Het gaat ook advertentie-inkomsten delen met grote kanalen.
Telegram Business, of Telegram Zakelijk in het Nederlands, geeft gebruikers de mogelijkheid hun account om te zetten in een zakelijk account. Daarbij kan je openingsuren of de locatie van je zaak zetten. Of klanten een rechtstreekse link bezorgen naar een chatkanaal met je bedrijf. Al kan dat vandaag ook al voor gewone gebruikers die een kanaal opzetten.
Startbericht en antwoorden vooraf instellen
Voor de interactie met klanten kan je onder meer kiezen om een startbericht in te stellen, bijvoorbeeld een sticker of welkomsttekst. Telegram laat ook snelle antwoorden toe. Dat zijn een reeks berichten, eventueel met links, stickers of bestanden, die je vooraf maakt en kan doorsturen. Wie bijvoorbeeld vaak vragen krijgt over het menu of een bepaalde promotie, kan zo snel antwoorden.
Verder biedt de functie ook afwezigheidsberichten bij sluiting of vakantie en kan je chats een label geven en in mappen steken voor een beter overzicht.
Focus op privacy
Telegram is een berichtendienst met intussen meer dan achthonderd miljoen actieve gebruikers. De dienst focust net zoals Signal sterk op privacy en vormt daarmee concurrentie met Whatsapp en Messenger, beiden van Meta. Twee weken geleden nog maakte Telegram bekend dat het 330 miljoen dollar met obligaties heeft opgehaald.
Los van de zakelijke accounts belooft Telegram ook dat kanalen met minstens duizend volgers voortaan de helft van de advertentie-inkomsten in hun kanaal kunnen krijgen. Dat bedrag kan worden opgenomen, maar ook gebruikt worden om zelf te adverteren.
Cryptomunt Toncoin
Hele het proces loopt via de cryptomunt Toncoin. Het bedrijf belooft wel dat de advertenties die gebruikers te zien krijgen niet gebaseerd is op hun gebruikersgegevens, wel op basis van het kanaal waarin ze verschijnen. Ook wie Telegram Premium gebruikt krijgt geen advertenties te zien.
In samenwerking met Data News