Exertis en Barco ClickShare tillen vergaderruimtes naar een hoger niveau
Het hybride werken en online vergaderen zijn niet meer weg te denken. Van MKB tot en met grote corporates: zowel collega’s als klanten gaan ervan uit dat meetings ook online te volgen zijn. Dat zou betekenen dat iedere vergaderruimte hierop ingericht moet worden en dat biedt veel kansen voor IT-partners vinden distributeur Exertis AV en leverancier Barco.
Barco is een Belgisch bedrijf, wereldwijd actief, met een lange geschiedenis (sinds 1934) en een flinke omvang (3300 medewerkers en ruim 1 miljard euro omzet). “Wij bieden professionele visualisatie en collaboration-technologieën aan aan professionele gebruikers in allerlei disciplines en sectoren”, legt Christophe Vande Kerckhove (Channel Manager Benelux) uit. “Vanuit innovatie willen we het verschil maken. Bij alles wat we ontwikkelen gaat het om de gebruiker die we productiever en efficiënter willen laten opereren.” Namens Exertis vult Christ-Jan Beljaars (Sales en Marketing Director) hem aan: “Barco is op veel plekken om ons heen aanwezig, vaak zonder dat we het weten. Van bijna elke bioscoop tot grote concerten, bedrijven, ziekenhuizen, musea en pretparken.”
Meer betrokkenheid
De samenwerking tussen Barco en Exertis omvat de ClickShare-propositie. Die productgroep begon in 2012 met ClickShare Present, vertelt Vande Kerckhove. “We ontwikkelden een unieke oplossing met als doel om content vanaf een laptop makkelijk en snel te visualiseren op een scherm. Dat gebeurt volledig draadloos en is compatibel met Windows, Mac en ook met mobile devices zoals smartphones en tablets. Nadat je de inmiddels bekende fysieke of virtuele button inklikt, is het met één druk op de knop geregeld. Het levert een ongekende gebruiksvriendelijkheid en bedrijfszekerheid op. Door de jaren heen zijn de security en de mogelijkheden van de oplossing steeds verder uitgebreid en versterkt. Ook is het voor IT-professionals eenvoudig centraal te beheren.”
Begin 2020, vlak voordat de Covid-pandemie uitbrak, bracht Barco ClickShare Conference op de markt: een draadloze videoconferencing-oplossing. Vande Kerckhove: “Covid heeft conferencing natuurlijk in een stroomversnelling gebracht. Vijf jaar geleden was het ondenkbaar geweest dat zoveel mensen twee of drie dagen per week thuis zouden werken. Tegenwoordig moet daardoor bijna elke vergaderruimte video enabled zijn, want je kunt ervan uitgaan dat er mensen zijn die op afstand deel willen nemen, om verschillende redenen. Met onze ClickShare Conference oplossingen kun je, net zo makkelijk als in het verleden, een laptop draadloos koppelen aan een scherm maar nu ook met de camera en de audio in de ruimte, ongeacht het merk ervan. De laptop fungeert als ‘host’ van de videocall. Extra mooi is dat dit principe werkt met elk video-conferentieplatform, zoals Teams, Zoom, Google Meet en anderen.”
In februari lanceerde Barco een ClickShare all-in-one videobar, waar twee types van zijn: de ClickShare Bar Pro en de ClickShare Bar Core. Vande Kerckhove: “Het biedt alle voordelen die mensen van onze ClickShare-oplossingen gewend zijn, met het verschil dat de camera en de audio nu ook in de oplossing geïntegreerd zijn. Alles wordt daarmee nog eenvoudiger. Het is echt kinderspel. Daarnaast zetten we sterk in op meeting equity: mensen die op afstand mee-vergaderen blijven voortdurend optimaal in beeld, ook als er een presentatie wordt gedeeld. Dat komt de betrokkenheid en interactie ten goede.”
Ideaal voor IT-partners
Beljaars roemt de Barco-producten. “Ik zie heel veel producten voorbijkomen en Barco is qua kwaliteit echt heel goed. Als je een oplossing zoals de videobar koopt, ondersteunen ze dat door je vijf jaar lang volledig te ontzorgen. Dat wil wel iets zeggen. Ze hebben zo’n sterke kwaliteit en service-tak dat je, als er iets mis gaat, een dag later weer operationeel kunt zijn. De producten zijn daarnaast heel eenvoudig in gebruik en erg betrouwbaar. Het C-level maar ook doorsnee gebruikers stellen hoge eisen en willen dat apparatuur gewoon werkt. Bij Barco kun je daarop rekenen.”
Beljaars benadrukt ook hoe interessant de producten voor partners zijn. Hij pikt de all-in-one videobar eruit. “Dat is een kant-en-klaar product, dat door iedere reseller verkocht kan worden. Het voegt veel waarde toe voor gebruikers. Resellers kunnen het zelf gewoon installeren, zonder dat ze veel specifieke technische kennis nodig hebben. Ideaal voor resellers met een IT-achtergrond die met AV aan de slag willen.”
Werkomgeving als magneet
“AV biedt enorme kansen ook voor IT-partners, omdat heel veel vergaderruimtes naar een hoger niveau getild moeten worden”, zegt Vande Kerckhove. “Die ruimtes moeten worden klaargemaakt voor het hybride werken en vergaderen. Dat is overal het geval, van onderkant MKB tot en met grote corporates. Onze oplossingen zijn daardoor voor een zeer brede groep bedrijven interessant. Corporates vertellen ons dat ze eindelijk een oplossing hebben gevonden die heel eenvoudig is in installatie, gebruik en beheer, waardoor ze sneller voor schaalvergroting kunnen zorgen.”
“Er is vandaag de dag een ‘nieuwe’ concurrentiestrijd gaande tussen de werkplek op kantoor en thuis”, vervolgt hij. “Werknemers willen graag thuiswerken, maar werkgevers willen dat hun mensen vaker weer naar kantoor komen. Dat laatste is niet gek, want organisaties zijn succesvoller als er kruisbestuiving ontstaat. Zonder een aantrekkelijke werkomgeving en goede vergaderfaciliteiten zullen mensen minder snel voor het kantoor kiezen. De werkplek thuis moet zeker blijven bestaan, maar wij vinden dat je van je bedrijfsomgeving, inclusief de vergaderruimtes - where the magic happens -, een soort magneet moet maken die zorgt voor een meer natuurlijke aantrekkingskracht. De technologie moet daarin faciliteren.”
Duurzaamheid
Beljaars wijst erop dat Barco veel waarde hecht aan duurzaamheid. “Hun nieuwste product is honderd procent recyclebaar en CO2-neutraal geproduceerd. Ze hebben een trade-in-programma waarbij je oude ClickShare-apparaten kunt inruilen voor de nieuwste producten, tegen aantrekkelijke financiële voorwaarden, zelfs voor concurrerende producten. Ze halen de producten op en verwerken ze volledig. Componenten die hergebruikt kunnen worden, worden hergebruikt.”
Samen met Microsoft
Barco startte eerder dit jaar een formele samenwerking met Microsoft. Dat omarmt sinds kort de ‘Bring Your Own Meeting’ en ‘Bring Your Own Device’-gedachte in vergaderruimtes. Beljaars: “Ze hebben een opening gecreëerd, waardoor het makkelijker wordt om devices te gebruiken die niet per se Microsoft-dedicated zijn.” Vande Kerckhove: “We zijn stapsgewijs naar elkaar toegegroeid en daar is nu een eerste samenwerking uit ontstaan. In eerste instantie bestaat die eruit dat wij datagegevens via de ClickShare units beschikbaar stellen richting het Microsoft Teams Rooms Pro management-portaal. Dat levert IT-professionals interessante informatie op over bijvoorbeeld ruimtegebruik, prestaties en de betrokkenheid in vergaderzalen. Microsoft en wijzelf delen dezelfde doelstelling: vergaderruimtes kwalitatief beter maken. Daar hebben we nu gezamenlijk een eerste stap in gezet en ongetwijfeld gaat er meer volgen.” Beljaars: “De samenwerking is extra interessant voor partners met een IT-achtergrond, omdat zij de Microsoft-omgeving voor hun klanten vaak al beheren.”
Ondertussen kijken Exertis en Barco uit naar het Exertis partnerevent in Den Bosch (stadion De Vliert) op 30 mei. “Daar is de nieuwe all-in-one videobar zeker aanwezig”, zegt Beljaars. “We hebben verder een heel mooi programma samengesteld. Mensen kunnen zich online aanmelden.”