Witold Kepinski - 15 mei 2024

RMM vendors en partners: houd rekening met nieuw economische verhaal

Kaseya, een IT-leverancier die voornamelijk actief is in de MSP-ruimte, kondigde op zijn mondiale conferentie eind april 2024 een gebundelde productstrategie aan, genaamd Kaseya 365. De aankondiging was al maanden van tevoren gehyped door de CEO, Fred Voccola, en hij was waarbij het nieuws wordt aangeprezen als een ‘game-changer’ voor alle MSP’s.

RMM vendors en partners: houd rekening met nieuw economische verhaal image

Canalys meldt: Kaseya 365 zal monitoring en beheer op afstand (RMM) bieden, samen met enkele cyberbeveiligings- en back-upproducten voor een introductieprijs van 3,99 dollar per eindpunt/maand. Er is ook een goedkopere optie waarbij beheerde detectie en respons (MDR) achterwege wordt gelaten voor € 1,75 per eindpunt/maand. Volgens Kaseya zijn deze beide onderhevig aan een jaarlijkse inflatie plus een stijging van 5%.

Volgens schattingen van Canalys waren de RMM- en Professional Services Automation (PSA)-markten (waarin Kaseya actief is) in 2023 1,4 miljard dollar waard. Met een wereldwijde omzet voor beheerde diensten geleverd door MSP's alleen al ter waarde van 73 miljard dollar in 2023, is de waarde van het vastleggen van Het is duidelijk dat we die markt kunnen vergroten door middel van productbundeling en prijsconcurrentie.

Ondanks de details van Kaseya 365 is deze stap een goede gelegenheid om te onderzoeken wat dit in bredere zin zal betekenen voor leveranciers in de MSP-ruimte en hoe de economische aspecten van het MSP-model in de toekomst kunnen veranderen.

MSP in a box is niet nieuw, maar is nu een slagveld

Een van de meest opvallende elementen van Kaseya 365 is het feit dat het iets doet dat al bestaat. ConnectWise en N-able, Kaseya's twee grootste concurrenten op het gebied van RMM-technologie, bieden partners al kortingen als ze meerdere producten willen kopen, al dan niet expliciet.

Zoals velen al hebben opgemerkt, lanceerde Microsoft halverwege de jaren negentig Office Suite, bundelde daarmee zijn productiviteitssoftware en werd daarmee de de facto mondiale werkplekoplossing. Het verschil tussen deze twee voorbeelden is dat de producten van Microsoft Word, Excel en PowerPoint waren, en niet RMM, MDR en back-up.

De stap roept echter vragen op. Kan dit pakketmodel de manier veranderen waarop MSP's bij hun kernleveranciers kopen? Platforms zijn tegenwoordig een veelvoorkomend strijdtoneel. Er zijn twee soorten van dergelijke platforms: het integratieplatform en het platform van derden, dat meerdere leveranciers samenbrengt op “één ruit”, of een leverancier die meerdere producten heeft en partners wil overtuigen om rond die oplossingen te consolideren.

Lees meer details op de website van Canalys en vraag gratis het hele rapport (PDF) op.


In samenwerking met Arrow ECS wordt tijdens de Dutch IT Channel Partner Day op 11 juni 2024 op Buitenplaats Kameryck aandacht gegeven aan RMM trends en toepassingen. Dit evenement is dé gelegenheid voor IT-resellers en MSP's om voorop te blijven in de snel veranderende IT-wereld. Schrijf u gratis in!



Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!