LinkedIn past targeting van advertenties aan na klacht Bits of Freedom
LinkedIn heeft de targeting van advertenties op basis van persoonlijke gevoelige gegevens van gebruikers op haar platform afgeschaft. Dat doet het platform na een klacht van de European Digital Rights, Gesellschaft für Freiheitsrechte, Global Witness en Bits of Freedom onder de Digital Services Act (DSA) in februari.
LinkedIn laat adverteerders niet langer gebruikers in de Europese Economische Ruimte targeten met advertenties op basis van LinkedIn-groepsnamen, die gevoelige categorieën van persoonsgegevens kunnen bevatten of onthullen, zoals seksualiteit, politieke opvattingen of ras. De verschillende burgerrechtenorganisaties stelden in februari in een klacht dat dit soort targeting in strijd is met een nieuw verbod van de DSA. Adverteerders kunnen gebruikers nog wel targeten op basis van andere categorieën van persoonsgegevens.
Lotje beek, beleidsadviseur Bits of Freedom, noemt de verandering in een verklaring een 'overwinning voor privacy'. "De ontwikkelingen tonen dat de nieuwe platformwet, de DSA, werkt en we kijken uit om soortgelijke zaken op te pakken en aan te vechten. Deze overwinning onderstreept de cruciale rol van maatschappelijke organisaties in het ter verantwoording roepen van Big Tech."