Duurzaamheid én Partners: allebei onmisbaar voor Schneider Electric
Op 11 april 2024 werden de jaarlijkse Partner Awards van Schneider Electric uitgereikt. Er waren niet alleen bekende namen genomineerd, maar ook opvallende nieuwkomers betraden het podium. Voordat werd overgegaan naar de feestelijkheden, werd gesproken over een serieuzer onderwerp: duurzaamheid. “Partners zijn vitaal in de waardeketen voor het verminderen van CO2-uitstoot.”
Het Award event begon met een interactieve presentatie verzorgd door Anna Otterberg, IT channel sustainability leader Europe, en Rudi Graml, Sustainability account development manager, beiden van Schneider Electric. Om de impact van technologie aan te tonen, vertellen ze hoeveel energie en vooral water ChatGPT gebruikt: 1 glas water per 30 prompts. En met 10 miljoen prompts per dag en een verbruik van 20 megawatt per dag, wordt elke 10 dagen een olympisch zwembad gevuld.
Tegelijkertijd, zegt Graml, biedt technologie de oplossing om CO2-uitstoot te verminderen en dat is natuurlijk het goede nieuws. Het biedt ook een kans voor partners om een onderscheidende rol op te nemen als adviseur in duurzaamheid, naast natuurlijk de rol die ze vervullen als IT-partner. Dat is overigens niet helemaal vrijblijvend. De nieuwe richtlijn vanuit de EU verplicht 49.000 bedrijven om in de nabije toekomst te rapporteren over CO2-uitstoot.
Voldoen aan de CSRD
Alle IT-distributeurs, technologiebedrijven en systemintegrators die technologie leveren aan deze groep zullen eveneens gegevens moeten aanleveren voor de rapportage. De door hun geleverde producten en diensten maken namelijk deel uit van de totale CO2-uitstoot.
“Partners zijn dus vitaal in de waardeketen van koolstofvermindering”, vertelt Graml. Otterberg gaat verder. “We moeten het samen doen, maar om het makkelijker te maken, hebben we vijf stappen gedefinieerd om duurzamer te worden: leer over duurzaamheid, vergroot je capaciteiten, ga aan de slag om doelstellingen te behalen, groei je expertise en wees een ambassadeur voor duurzaamheid.”
Een verplichting en een kans
“Je begint met het verminderen van uitstoot bij jezelf, maar uiteindelijk heeft het ook impact op je klanten. Voor ons en onze partners is het dus niet alleen een verplichting, maar ook een kans. Presenteer je een aanvullend, duurzaam aanbod naar de klant, dan kan je daar gewoon geld mee verdienen”, vertelt Otterberg. Toch is de eerste stap kennis vergroten op het gebied van duurzaamheid en kijken naar hoeveel uitstoot je in je eigen bedrijf kan verminderen.
Schneider biedt daarom de oplossing Zeigo Activate aan dat partners en eindgebruikers helpt bij het verkrijgen van inzicht. Graml vertelt: “Zeigo Activate is op een abonnement gebaseerde software voor bedrijven tot 250 medewerkers en 10 locaties. Juist die bedrijven helpen we omdat ze vaak niemand hebben die de volledige focus heeft op verduurzaming. Met Zeigo Activate adresseren we de vragen van deze bedrijven en hebben we een begeleidde reis ontwikkeld. Je kunt het zien als een eerste stap op weg naar een meer duurzame bedrijfsvoering.”
Eerst berekenen, dan actie
De eerste stap met behulp van Zeigo Activate is het berekenen van de huidige uitstoot en het bepalen van een doel. Daarna wordt een roadmap bepaald met concrete stappen om efficiënter te opereren. Pas daarna wordt gekeken hoe partners klanten kunnen ondersteunen op hetzelfde pad. Graml: “Daarom beantwoorden we in onze Sustainability School vragen als: hoe bouw je de juiste oplossing, hoe maak je het concreet? Ook belonen we partners met de Sustainability Impact Awards.”
Met andere woorden: partners staan er niet alleen voor. Schneider ondersteunt ze dus met Sustainability School, maar daarnaast zijn veel e-books en whitepapers beschikbaar. Ook denken accountmanagers mee in hoe ze bijvoorbeeld Zeigo Activate kunnen inzetten en hoe ze gaan voldoen aan de CSRD-richtlijn. “We hopen dat we jullie interesse hebben gewekt, dus aarzel niet om je accountmanager te bellen”, sluit Otterberg af. Meer informatie is ook te vinden op de website voor partners over duurzaamheid.
En dan: de uitreiking van de partnerawards
Na het inhoudelijke programma was het tijd voor het hoofdonderdeel van het programma: de uitreiking van de partnerawards.
Power Specialist of the Year
Volgens Jordi Erken, Partner Account Manager bij Schneider Electric, wordt de uitreiking afgetrapt met een hele leuke, namelijk die voor Power Specialist of the Year. “Dit is echt een specialisme op zich.” Er is gekeken naar hoe partners uitdagingen van klanten oplossen, maar ook naar certificeringen, trainingen, designs en omzet.
Genomineerd waren:
- E-TEC Power Management
- X-ICT
- Zwart Techniek (winnaar)
De winnaar is Zwart Techniek. Erken zegt hierover: “Zwart Techniek ontzorgt de klant echt en zo groeit een project vanzelf. Ze kunnen klanten echt helpen, hoe complex ook. Ik vind het leuk en prachtig om mee te maken.” De groei komt wat Zwart Techniek betreft echt door de stijgende verkoop van UPS-systemen. “Maar dat de klant tevreden is, dat is het belangrijkst voor ons.”
Cooling Partner of the Year
Jordi presenteert ook de award voor Cooling Partner of the Year. “Ook dit is echt een vak apart. Wij leren elke dag van onze partners. Niet alleen over koeling, maar ook over het hergebruiken van restwarmte bijvoorbeeld. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker.” Daarnaast zijn de standaardcriteria weer van kracht: certificering, training, jaar-op-jaar ontwikkeling.
Genomineerd waren:
- APAC
- T&S Klimaattechniek
- UniCool (winnaar)
De winnaar is UniCool “Het is een hele eer om wederom de prijs voor Cooling Partner in ontvangst te mogen nemen. We doen ons best om Nederland een stuk groener te maken met koelinstallaties, services en onderhoud. Goede apparatuur is daarbij onmisbaar, dus bedankt dat we dat kunnen doen!”
Project Win of the Year
Cin-Yee Ho, Strategic Alliance Manager, presenteert de Project Win of the Year. Het is een uitdagende prijs om te vergeven, want hoe ga je zo’n winnaar definiëren? “We wilden niet alleen kijken naar omzet, dus keken we hoe partners de uitdaging van de klant hebben opgelost.”
Dit zijn de nominaties:
- APAC en All-rack
- Axians (winnaar)
- Bechtle
- UniCool en X-ICT
De winnaar is Axians met het project bij Gelre ziekenhuizen. “Het is heel gaaf om een prijs te winnen. Wij leveren services op de infrastructuur van Gelre ziekenhuizen, zoals Network-as-a-Service. Ook gaan we stroomvoorziening als een service leveren. Het is een mooi traject voor het milieu en daarin is stroomvoorziening heel belangrijk.”
IT Solution Provider of the Year
Cin-Yee Ho presenteerde ook de IT Solution Provider of the Year en in tegenstelling tot de vorige prijs is deze makkelijk meetbaar: hoe verdiepen partners zich in het aanbod van Schneider, welke certificeringen en trainingen deden ze? Ook keken ze naar projecten in de edge, uitingen en configuraties.
Genomineerd zijn:
- Forehand
- HET IT
- KommaGo
- Solitee
- X-ICT (winnaar)
De winnaar is X-ICT. “We blijven ons samen ontwikkelen en groeien, dus bedankt voor deze prijs. We hebben al jaren een fijne samenwerking.”
IT Distributor of the Year
Bianca van Meijgaarden, IT Distribution Account Manager bij Schneider Electric, reikt zoals elk jaar de prijs voor IT Distributor of the Year uit. Alle vier de distributeurs zijn genomineerd. De winnaar blinkt uit in vernieuwende marketingcampagnes, samenwerking, inzet van het portfolio en in het bijzonder edge computing.
Genomineerd zijn:
- Also Nederland
- Copaco
- Ingram Micro (winnaar)
- TD Synnex
Winnaar is Ingram Micro “Wij willen niet alleen maar dozen schuiven, maar de reseller echt ontzorgen en waarde toevoegen. Ik wil daarom ook APC bedanken voor de korte lijnen en onze partners voor het werk in het veld.”
E-commerce Partner of the Year
Marvin Renssen, European Key Account Manager E-commerce bij Schneider Electric reikte de award voor E-commerce Partner of the Year uit. Er is gekeken naar jaarlijkse groei in sales, maar ook naar hoe de webshops zijn ingericht op zo’n manier dat het portfolio overzichtelijk is en kopers autonoom een keuze kunnen maken.
Dit zijn de nominaties:
- ARP
- Azerty (winnaar)
- Bechtle
- Dustin
- KommaGo
De winnaar, voor het tweede jaar op rij, is Azerty. Marvin vertelt: “Je ziet, nu het team is uitgebreid is er een behoorlijk verschil gerealiseerd in het aantal uitingen dat is gedaan. Daardoor is er meer tijd vrij om bijvoorbeeld een Valentijnsevent te ontwikkelen. Jullie zijn de terechte winnaar.”
Digital and Services Partner of the Year
Alisya Imamdi, Partner Account Manager, reikte de laatste twee awards uit om te beginnen met de Digital and Services Partner of the Year. Er is gekeken naar trainingen in services en software, groei, omzet, support en assets under management. Er waren vier nominaties, namelijk:
- Lasent
- Protinus IT
- Storm Systems (winnaar)
- X-ICT
De winnaar is Storm Systems. Imamdi vertelt: “Het is een vrij jonge partner die nog maar kort aan deze reis is begonnen en in die korte tijd verschrikkelijk goede resultaten heeft behaald. In rap tempo gingen ze van geen status naar premier status. Ze hebben een rits aan projecten en dealregistratie, plus ze omarmen onze software om het maximale uit de toekomst te halen.”
Fastest Growing Partner of the Year
Als laatste werd de prijs uitgereikt voor de Fastest Growing Partner of the Year. Er is daarvoor gekeken naar behaalde partnercertificeringen, trainingen en status. Maar ook naar omzet. Er waren wederom vier nominaties:
- HET IT
- Protinus IT
- Solitee (winnaar)
- Storm Systems
De winnaar is Solitee. Imamdi vertelt: “Zij geven een helder overzicht in complexe IT. Ze hebben op meerdere momenten echt mooie successen mogen vieren en de omzetcijfers zijn grandioos.” Solitee: “Heel erg bedankt, ook aan jullie, maar ook aan Ingram Micro en onze klanten, waar we het allemaal voor doen. Zij stellen ons in staat om die mooie dingen te doen.”