Databricks AI/BI maakt analytics en data-inzichten breder beschikbaar
Data- en AI-bedrijf Databricks lanceert Databricks AI/BI. Deze nieuwe business intelligence (BI)-oplossing die analytics en data-inzichten beter toegankelijk maken voor alle medewerkers binnen een organisatie.
Databricks AI/BI omvat twee componenten: de AI-gestuurde low-code interface voor het maken en distribueren van snelle, interactieve dashboards Dashboards en een chatinterface voor het beantwoorden van ad-hoc vragen en vervolgvragen met natuurlijke taal genaamd Genie. Beide worden aangedreven door een samengesteld AI-systeem dat voortdurend leert van het gebruik van de volledige datastack van een organisatie, inclusief ETL-pipelines, data lineage en andere query's. Hiermee kan Databricks AI/BI complexe vragen beantwoorden, zonder dat er vooraf hoeft te worden ingesteld of gemodelleerd.
Self-service BI
Databricks wil met AI/BI self-service BI mogelijk maken, waarbij de soorten analyses die alledaagse gebruikers kunnen uitvoeren worden uitgebreid met behulp van een AI-first benadering. Het maakt daarbij gebruik van het Databricks Data Intelligence Platform, dat is geïntegreerd voor uniforme governance, data lineage, veilige data-uitwisseling en bliksemsnelle performance voor data van iedere omvang.
"Een echt intelligente BI-oplossing moet de unieke semantiek en nuances van een bedrijf begrijpen om vragen voor zakelijke gebruikers effectief te kunnen beantwoorden", zegt Ali Ghodsi, medeoprichter en CEO van Databricks. "Wij zijn van mening dat dit een andere aanpak vereist dan de manier waarop BI-software in het verleden is ontworpen. Een aanpak waarbij een AI-systeem in het middelpunt van de architectuur wordt geplaatst en die gebruikmaakt van de sterke punten van het systeem en de zwakke punten aanvult om deze nuances beter te begrijpen en ervan te leren. De lancering van AI/BI brengt ons dichterbij een dergelijk systeem."
Samengesteld AI-systeem
De kern van AI/BI is een samengesteld AI-systeem dat meerdere AI-onderdelen gebruikt voor het beantwoorden van zakelijke vragen. Elk onderdeel is verantwoordelijk voor een afgebakende taak, zoals planning, SQL-generatie, uitleg, visualisatie of resultaatcertificering. Deze AI-onderdelen worden ook ondersteund door andere componenten, zoals een subsysteem voor de rangschikking van antwoorden en een vectorindex.
Het systeem is ontworpen om voortdurend te leren en zijn prestaties te verbeteren op basis van menselijke feedback. Als het bijvoorbeeld de definitie van klantverloop te horen krijgt, gebruikt AI/BI die kennis niet alleen voor het beantwoorden van soortgelijke vragen maar zet dit ook in voor het berekenen van het verloop of afleiden van de betekenis en waarde van klantretentie. Daarnaast leert AI/BI van andere informatie over de data van een organisatie in het Databricks-platform, zoals ETL-pipelines, data lineage, populariteitsstatistieken en andere data-query's.
Dit systeem voedt twee complementaire interfaces:
- AI/BI Dashboards: een AI-gedreven low-code dashboardoplossing die conventionele BI-mogelijkheden biedt voor gebruikelijke zakelijke vraagstukken.
- AI/BI Genie: een conversational interface die continu de onderliggende data en semantiek kan leren op basis van menselijke feedback, en een bredere set van zakelijke vragen kan beantwoorden op basis van zijn redeneervermogen. Het kan daarnaast door datateams gespecificeerde vraagpatronen beantwoorden.
Beschikbaarheid AI/BI is inbegrepen voor alle SQL Pro- en Serverless-klanten van Databricks. AI/BI Dashboards is algemeen beschikbaar; Genie is vanaf vandaag in public preview. Er zijn voor beide producten geen extra licentiekosten buiten de kosten voor warehouse compute-kosten.