Vooruit is trots op nieuwe naam: “Als je hem gehoord hebt, blijft hij hangen”
De IT-bedrijven Four IT, Scala Solutions, D-two, Tech Bakery en MCC werden op 29 februari samen omgedoopt tot Vooruit. Het is een naam waar CEO Maaike Dekkers-Duijts en CMO Marcel Joosten om meerdere redenen trots op zijn. Hij sluit ook perfect aan bij de ambities, zo leggen ze uit.
We spreken Dekkers-Duijts en Joosten een dag na de Dutch IT Channel Awards, waar Dekkers-Duijts werd bekroond als CxO of the Year. Ongeveer twee weken daarvoor, op schrikkeldag 29 februari, was er een ander feestmoment voor de twee en hun collega’s. Vijf labels werden tijdens een groot event gerebrand
naar Vooruit.
Buy and build
Sinds 2021 is de succesvolle onderneemster Dekkers-Duijts in de IT actief, waar ze sindsdien vijf bedrijven overnam: Four IT uit Leiderdorp, Scala Solutions uit Huizen, D-two uit Elst, Tech Bakery uit Almere en MCC uit Voorthuizen. Die komen niet alleen uit verschillende delen van het land, maar hebben ook hun eigen identiteit en strategie, legt Dekkers-Duijts uit. “Four IT richt zich op de enterprise klant, Scala is een allround MSP in het MKB, Tech Bakery is een Google-specialist, D-two richt zich op lifecycle-management en MCC is een MSP met een sterke lokale functie en veel kennis van ERP.”
De twee hebben een duidelijke visie op hoe die bedrijven elkaar het beste kunnen versterken. Joosten: “Maaike heeft de ambitie om sterk te groeien, grotendeels door middel van buy and build. Toen ik april vorig jaar bij het bedrijf kwam, ben ik met haar mee gaan denken over de juiste route daarvoor. Veel concurrenten met een vergelijkbare strategie kopen bedrijven en laten die vervolgens helemaal intact. Daarmee verzuimen ze om de voorkant te integreren. Wij willen met één naam als één organisatie naar de klant. Dat is volgens ons de beste manier om die klant, van klein tot groot, te ontzorgen met welke uitdaging dan ook.”
Voor u IT
Maar wat moest die ene naam dan worden? Joosten: “We wilden niet kiezen voor één van de vijf bestaande namen. Dat vonden we niet handig. Door te spelen met de naam van Four IT, maar ook van andere namen, kwamen we uiteindelijk tot Vooruit.”
“Eén van de leuke dingen aan die naam is dat je het ook kunt lezen als ‘Voor u IT’”, geeft Dekkers-Duijts aan. “Dat past heel goed bij hoe wij de klant zien. We zijn er echt voor hem of haar, op een dienstbare manier. Door te kiezen voor een Nederlands woord laten we ook zien dat we ons op Nederlandse klanten richten, waarbij het zeker geen probleem is als die klanten een vestiging in het buitenland hebben. Vooruit sluit als woord ook heel goed aan bij het menselijke karakter dat we willen uitstralen. We helpen mensen vooruit: klanten natuurlijk, maar ook medewerkers als het om hun carrière gaat. Als persoon past het woord ‘vooruit’ ook nog eens heel goed bij me. De naam klopt gewoon.”
Top-5-speler
Vooruit is nu dus één bedrijf met een grote spreiding door Nederland, een brede doelgroep en veel kennis. Dekkers-Duijts: “We hebben bijna alles zelf in huis, wat ons echt onderscheidt van anderen. Voor klanten is dat heel fijn. Zij willen totaal ontzorgd worden, met één aanspreekpunt, zonder dat verschillende bedrijven naar elkaar gaan wijzen als het om de oorzaak van een probleem gaat.”
Vooruit barst van de ambities. Joosten: “We willen een top-5-speler worden in de Nederlandse IT-markt, in meerdere opzichten. Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat wij er zijn. Dat Maaike een Dutch IT Channel Award won is dan een prachtig signaal. Het zegt iets over het punt waar we nu al staan.”
Vooruit wil groeien richting de 400 tot 500 medewerkers, zegt Joosten. Nu werken er 135 mensen. “Dat zijn er inderdaad een stuk meer, maar het is nog wel een omvang waarbij je de menselijke factor kunt behouden. Dat we die ambitie zo duidelijk uitspreken is ook een signaal naar MSP’s die hun bedrijf verder willen laten groeien of die willen professionaliseren. Misschien liggen er kansen als ze zich aansluiten bij een grotere club.”
Monsterklus
Dekkers-Duijts is enorm blij met hoe de verschillende labels samenwerken. “Bij overnames is het vaak erg lastig om dat tot stand te brengen, maar hier werkt het enorm goed. Als wij een feestje geven, staan er niet vijf vestigingen, maar praat iedereen gewoon met elkaar. Dat komt denk ik omdat we een gemeenschappelijke waarde delen. We gaan voor die klant. Dat maakt het voor ons nu veel makkelijker om alles onder één dak te brengen.”
Toch moet de afgelegde weg van de rebranding niet onderschat worden. Joosten omschrijft het zelfs als een ‘monsterklus’. “Een naam verzinnen doe je op een regenachtige zondagmiddag. Maar het lastige van deze naam is dat het ook gewoon een Nederlands woord is. Dat woord moet vorm krijgen, met ook een visuele identiteit en een slogan: ‘IT in beweging’. Dat wil je vertalen naar alles wat je doet. Het gaat dus veel verder dan alleen een website, een mailadres en een logo op de factuur. Daarnaast moet je het ook intern op de juiste manier aanpakken. Ieder mens is anders. Sommigen hebben bij wijze van spreken nog net geen tatoeage met het oude logo op hun rug. Daar moet je voorzichtig mee omgaan. We hebben iedereen meegenomen in de reis.”
Onderscheidend
“In onze dienstverlening en onze menselijkheid blijven we wie we zijn”, benadrukt Joosten. “Dat we de dienstverlening kunnen integreren, biedt alleen maar voordelen. Om een voorbeeld te geven: het label D-two is sterk in het afvoeren van verouderde apparatuur. Als we dat aan een klant aanbieden, dan is het nu meteen duidelijk dat we dat ook echt zelf doen en dat het niet door een externe club gebeurt.”
Dekkers-Duijts is trots op haar collega’s. “Dit hele traject, inclusief de organisatie van het launch event waar alles prachtig samenkwam, was een erg mooie ervaring voor heel veel mensen binnen het bedrijf. We hebben ontzettend veel positieve reacties gehad. De naam spreekt heel erg aan, zo merk ik. Juist omdat hij zo onderscheidend is. Als je hem gehoord hebt, blijft hij hangen.”