FTC klaagt Adobe aan wegens werkwijze rond opzeggen abonnementen
Adobe is in de Verenigde Staten (VS) voor de rechter gedaagd wegens onduidelijke abonnementen. Klanten die hun jaarabonnement met maandelijkse betaling opzeggen, moeten alsnog de helft van de resterende contractwaarde bepalen.
Het softwarebedrijf biedt abonnementen aan op zijn softwarediensten. De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) is kritisch op de werkwijze van Adobe rondom deze services. Indien klanten deze abonnementen vroegtijdig willen beëindigen kan dit volgens de FTC tot hoge kosten leiden, terwijl dit bij concurrerende bedrijven geen geld kost. Ook hekelt de FTC de onduidelijkheid rondom het opzeggingsproces. Zo hebben klanten volgens de toezichthouder hiervoor meerdere webpagina's nodig en moeten zij in contact treden met klantenservicemedewerkers.
De FTC stelt dat Adobe met zijn werkwijze de Amerikaanse wet overtreedt. Adobe ontkent dit en heeft al laten weten zich tegen de aantijgingen te zullen verdedigen.