Europese Commissie: Pay-or-okay-model van Meta in strijd met DMA
Meta handelt met zijn 'pay-or-okay'-model voldoet niet aan de Europese wetgeving en is in strijd met de Digital Markets Act (DMA). Dit oordeelt de Europese Commissie in een voorlopige conclusie in een onderzoek naar dit advertentiemodel.
Meta introduceerde in november 2023 een nieuwe advertentiemodel in de Europese Unie (EU). Gebruikers van Facebook en Instagram krijgen daarbij de keuze tussen een betaald abonnement van respectievelijk 13 of 10 euro zonder reclame, of een gratis account met gepersonaliseerde advertenties. Critici noemen dit model ook wel 'pay-or-okay'.
Geen account met niet-gepersonaliseerde advertenties
De Europese Commissie startte een onderzoek naar dit nieuwe model, waarvan het nu de voorlopige resultaten deelt. Het oordeelt dat het model van Meta in strijd is met de DMA. Zo hekelt de Europese Commissie het feit dat gebruikers met een gratis account niet de mogelijkheid geboden krijgen niet-personaliseerde advertenties vertoond te krijgen.
Meta is inmiddels op de hoogte gesteld van de voorlopige conclusie. Het krijgt nu de gelegenheid deze conclusie te weerleggen. Indien het hierin niet of onvoldoende slaagt kan het bedrijf een boete opgelegd krijgen die kan oplopen tot tien procent van de wereldwijde omzet.
Meer informatie over de voorlopige conclusie van de Europese Commissie is hier te vinden.