Telecom en luchtvaartmaatschappijen vragen EU om concurrentievermogen centraal te stellen
De European Telecommunications Network Operators' Association (ETNO) en de GSMA, die de Europese telecomoperatoren vertegenwoordigen, en de European Network Airlines' Association (ENAA), de vereniging van netwerkluchtvaartmaatschappijen, nemen kennis van het rapport van DG COMP over “Protecting competition in a changing world”.
De organisaties melden in een oproep: 'Gezonde en duurzame concurrentie stimuleert innovatie en investeringen, wat op zijn beurt het concurrentievermogen en het welzijn van burgers beïnvloedt. Onze leden concurreren dag in dag uit fel om te innoveren in hun respectievelijke sectoren en om Europese burgers en bedrijven keuze en kwaliteit te bieden. Maar er is een grens aan het vermogen van onze leden om te investeren wanneer velen van hen onder de kapitaalkosten opereren. De ervaring van onze lidorganisaties geeft aan dat de EU een aanzienlijke marge heeft om haar concurrentiebeleid te verbeteren om het concurrentievermogen van de EU en een echte interne markt te stimuleren, zodat zij ook op mondiaal niveau volledig kan voldoen aan de economische en sociale uitdagingen van vandaag.
Luchtvaartmaatschappijen
Luchtvaartmaatschappijen uit het EU-netwerk, met hun hubs in Europa, dienen de strategische belangen van de EU door te zorgen voor intra-Europese en mondiale connectiviteit voor zowel mensen als goederen. Ons hub-and-spoke-model maakt een groot netwerk van verbindingen mogelijk, waardoor zelfs de meest afgelegen Europese steden en regio's volledig kunnen worden verbonden met een groot aantal bestemmingen in Europa en de wereld.
ENAA-leden staan in felle concurrentie met niet-EU-luchtvaartmaatschappijen, die vaak staatseigendom zijn en gesubsidieerd worden, of profiteren van concurrentievoordelen dankzij een gunstiger regelgevingskader. Terwijl het wetgevingslandschap van de EU de concurrentiekracht van Europese industrieën zou moeten beschermen en bevorderen, is momenteel het tegenovergestelde waar. Als gevolg hiervan hebben Europese netwerkmaatschappijen de afgelopen 10 jaar voortdurend marktaandeel verloren, met name op de routes EU-Azië en EU-Afrika, ten opzichte van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio en Turkije.
Telecommunicatie
Europa heeft momenteel de laagste telecominvesteringen per hoofd van de bevolking van alle grote regio's, inclusief bloeiende markten als Zuid-Korea, Japan en de VS. Dit heeft ertoe geleid dat Europa wereldwijd een achterstand heeft opgelopen op het gebied van zowel de uitrol van 5G als innovatie op het gebied van connectiviteit, wat heeft geleid tot een lagere kwaliteit van de dienstverlening en de digitale adoptie. Dit schaadt de concurrentie en het welzijn van consumenten die op middellange tot lange termijn geen toegang hebben tot de nieuwste technologieën en innovatieve diensten.
We merken echter op dat uit het rapport blijkt dat positieve effecten op investeringen in netwerken in meer geconcentreerde markten niet op betrouwbare wijze konden worden waargenomen in de mobiele telecommunicatie-industrie. Daarnaast maakt het rapport een vergelijking tussen de EU en de VS, waaruit blijkt dat het investeringsniveau in de VS consistent groter is geweest dan in de EU, maar met hogere gemiddelde opbrengsten per gebruiker (ARPU) dan in de EU.
Wij zijn het niet eens met de bevindingen van het onderzoek, die suggereren dat een hogere concentratie verband houdt met lagere investeringen, of in ieder geval niet met hogere investeringen. Dit is in strijd met recente GSMA-onderzoeken die hebben aangetoond dat het verband tussen lagere concentratie en lagere investeringen per exploitant statistisch significant en robuust is bij verschillende methoden en controles. Onze visie blijft dat consolidatie op de markt en markten met drie spelers meer investeringen opleveren, wat betekent dat consumenten zullen betalen voor producten en diensten van betere kwaliteit.
Prijzen
Wij zijn het ook niet eens met de bevindingen dat consolidatie in de mobiele telecomsector doorgaans leidt tot hogere prijzen voor gebruikers. Bij het trekken van zijn conclusies over de prijsstelling baseert het rapport zich uitsluitend op de ARPU om de prijzen te meten. Dit komt omdat ARPU de hoeveelheid verbruikt dataverkeer negeert, wat een cruciaal element is bij het beoordelen van de kwaliteit van consumentenproducten en -diensten.
Zoals Enrico Letta in zijn rapport schetst , moeten Europese bedrijven over het algemeen schaalgrootte bereiken om hun concurrentievermogen te vergroten: “ Tegenwoordig lijden Europese bedrijven onder een verbazingwekkend tekort aan omvang vergeleken met hun mondiale concurrenten, voornamelijk uit de Verenigde Staten en China. ”
Concurrentievermogen
Wij zijn het eens met het rapport van Letta en geloven dat een langetermijnvisie gericht op investeringsstrategieën die het concurrentievermogen en de welvaart van de EU stimuleren, dringend moet worden geïntegreerd in het denken en de besluitvorming van DG COMP. Dit zou in het voordeel zijn van Europese burgers, gedefinieerd als meer dan alleen consumenten van producten en diensten die zich alleen op prijs richten. Om deze reden bundelen onze sectoren vandaag de krachten om een krachtige, verenigde en dringende oproep te doen voor concurrentievermogen, veerkracht, investeringen, innovatie, veiligheid en connectiviteit, en om eindelijk rekening te houden met duurzame groei bij het ontwikkelen en implementeren van het EU-concurrentiebeleid. Sterke Europese economische sectoren zullen in staat zijn om onze burgers duurzame werkgelegenheid te bieden, evenals toegang tot de nieuwste technologieën, hoogwaardige producten en diensten, meer keuze en innovatie.
Zoals benadrukt door de DG COMP-studie is een van de voornaamste drijvende krachten achter de ontwikkeling van de concurrentie binnen de EU de implementatie van concurrentiebevorderende hervormingen van de regelgeving. Wij ondersteunen deze conclusie van harte. Deze hervormingen moeten, zoals altijd, worden doorgevoerd in een open dialoog met de relevante industrieën en door de beschikbare sectorale gegevens van alle betrokken belanghebbenden in overweging te nemen, om de meest effectieve regelgevingsoplossingen te ontwikkelen.
Met een toekomstgerichte aanpak dragen wij graag bij aan de fact-finding over de huidige status en de toekomst van de sectoren. Wij zouden graag constructief samenwerken met de mededingingsautoriteiten en beleidsmakers bij de Europese Commissie om een aanpak te vinden die het mogelijk maakt om duurzamere en financieel solide Europese actoren te hebben die voortdurend kunnen investeren in betere diensten, meer keuze en innovatie. De bevordering van werkelijk effectieve privaat-publieke samenwerking is van cruciaal belang in een tijd waarin de toekomstige beleidsrichting voor het nieuwe mandaat wordt bepaald, vooral op dit uitdagende moment voor het concurrentievermogen en de economische vooruitgang van de EU.'
Lees het rapport “Protecting competition in a changing world”.