'Voorzichtigheid met public cloud-adoptie staat innovaties in de weg'
Bedrijven zijn in veel gevallen te terughoudend met het migreren van hun belangrijkste bedrijfsprocessen naar de public cloud. Zij lopen hierdoor het risico achterop te raken wat betreft de adoptie van technologieën als kunstmatige intelligentie (AI).
Dit is een van de conclusies van een onderzoek van Markteffect in opdracht van SAP Nederland. De belangrijkste oorzaak van de tragere cloudtransitie van kernprocessen is volgens de onderzoekers het gebrek aan de daarvoor benodigde digitale vaardigheden. 55% van de respondenten geeft dit als reden voor een vertraagde implementatie van cloud-ERP.
Terughoudendheid belemmert groei
Die trage transitie kan volgens SAP bedrijven hinderen in hun groei en zelfs hun toekomstbestendigheid in gevaar brengen. De transitie van kernprocessen naar de cloud is belangrijk voor onder andere AI-adoptie. Juist dat soort technologieën die een concurrentievoordeel opleveren, zijn namelijk vaak het snelst en het eenvoudigst via de cloud beschikbaar. Technologieleveranciers integreren bijvoorbeeld AI-technologie steeds vaker in hun cloudapplicaties. Daardoor krijgen gebruikers deze functionaliteit automatisch tot hun beschikking en zijn hiervoor geen extra implementatietrajecten nodig.
Een cloudtransitie vraagt wel om verandering, bijvoorbeeld in de manier waarop mensen hun werk doen. Daar staat niet iedereen altijd voor open. Meer dan de helft (57%) van de organisaties ervaart dit als een struikelblok bij het nemen van investeringsbeslissingen. Toch is die koudwatervrees, of in dit geval ‘cloudwatervrees’, grotendeels onterecht. Van de bedrijven die wel de stap nemen, geeft namelijk 78% aan dat de adoptie van nieuwe systemen soepel verloopt.
Beslissingstrajecten duren relatief lang
Bij 38% van de ondervraagde organisaties duren investeringsbeslissingen langer dan twee jaar, blijkt eveneens uit het onderzoek. Grote ondernemingen worstelen in het bijzonder met lange beslissingstrajecten, waarbij 15% zelfs meer dan drie jaar nodig heeft.
IT-managers (61%) en CEO’s (52%) spelen de hoofdrol in het nemen van deze strategische beslissingen, gevolgd door CFO's (33%).
Veel invloed vanuit partners
In 75% van de gevallen speelt een externe adviseur een cruciale rol in de besluitvorming, bij 29% van de digitale transformatieprojecten heeft extern advies direct invloed op investeringsbeslissingen.
54% van de organisaties ervaart het ontbreken van een heldere businesscase als een belangrijk obstakel. Minder dan één op de vijf (17%) maakt gebruik van vooraf gedefinieerde KPI’s om het succes van een digitale transformatie te meten.
'Blijven innoveren'
“Het is belangrijk dat we als Nederland blijven innoveren. Dat gaat het snelst en het gemakkelijkst als bedrijven ook hun kernprocessen in de cloud hebben ondergebracht. Daar kunnen ze namelijk het snelst profiteren van nieuwe technologieën zoals generatieve AI. Het vraagt echter wel van organisaties om te handelen. Wie nu kansen laat liggen, haalt straks de opgelopen achterstand nauwelijks nog in. Willen we als Nederlandse economie relevant blijven, dan moeten we als bedrijfsleven collectief de knop omzetten”, zegt Walter Sun, Head of AI bij SAP.
“We begrijpen dat organisaties niet over één nacht ijs gaan als het gaat om hun primaire bedrijfsprocessen, laat staan dat cloudmigraties hun corebusiness zijn. Daarom willen we door nauwe samenwerkingen met onze klanten en partners, die overgang zo naadloos en effectief mogelijk maken. Het is namelijk beslist geen schande om hierbij externe hulp in te schakelen”, concludeert Bart Van der Biest, Managing Director van SAP Nederland. “Samen kunnen we ervoor zorgen dat we als BV Nederland relevant blijven in de wereld.”
'Sneller reageren op veranderende marktdynamiek'
“Bij Canon realiseerden we ons de noodzaak van innovatie. De samenwerking met SAP is cruciaal geweest voor onze transformatie. We kunnen daardoor sneller en efficiënter reageren op de veranderende marktdynamiek”, zegt Marcel Frielinck, CFO/CIO bij Canon. “Met de implementatie van SAP’s geïntegreerde oplossingen hebben we onze operaties niet alleen gestroomlijnd, maar ook onze reactietijd op klantbehoeften verbeterd.”
“De digitale transformatie bij PostNL is meer dan een kwestie van nieuwe technologieën implementeren. Het is ook een cultuurshift naar een mindset van voortdurende innovatie en verbetering”, zegt Willem-Jan van Tongeren, Directeur Centrale Business en IT Services bij PostNL. “Mede dankzij de strategische inzet van SAP-oplossingen hebben we een aantal belangrijke ondersteunende processen kunnen optimaliseren. Dat draagt direct bij aan een hogere operationele efficiëntie en de implementatie van best practices.”
Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 400 zakelijke en IT-beslissers van middelgrote en grote organisaties in Nederland (250+ medewerkers), aangevuld met verdiepende interviews met CIO’s. Het volledige rapport is hier te downloaden.