Floris Hulshoff Pol - 08 juli 2024

SAP: Migratie naar cloud ERP uitdagend, maar steeds realistischer

Bij SAP blijft ERP nog steeds één van de belangrijkste speerpunten. Zeker als het om migratie van oudere ERP-legacyomgevingen naar de cloud draait. Klanten hiervan overtuigen, is een uitdaging, maar werpt tegenwoordig wel zijn vruchten af. (Gen)AI helpt hierbij en ook partners dragen op dat terrein hun steentje steeds meer bij, zegt Bert Schulze, Head Cloud ERP Product Success bij SAP aan.

SAP: Migratie naar cloud ERP uitdagend, maar steeds realistischer image

ERP is voor SAP vanzelfsprekend nog steeds de core-business waarop het hele pallet van producten, diensten en programma’s draait. Vroeger ging het hierbij natuurlijk om de on-premises (ECC) ERP-omgeving, tegenwoordig zijn dat de cloudgebaseerde ERP-omgevingen waar klanten in steeds grotere getale meer naar overstappen. Denk daarbij aan private cloudgebaseerde ERP-omgevingen via RISE with SAP (RISE) en public cloudtransities via GROW with SAP (GROW).

De cloud ERP-implementaties bij klanten worden vanuit SAP vaak begeleid met een heel team van (implementatie)specialisten om de overstap voor klanten zo makkelijk en eenvoudig mogelijk te maken. “Wij zijn eigenlijk de schakel tussen onze klanten, onze partners en de eigen engineering-unit bij SAP”, zegt Bert Schulze, Head Cloud ERP Product Succes bij SAP.

“Mijn afdeling houdt zich bezig met klanten op locatie adviezen te geven, concepten na te kijken, problemen aan te pakken en eindgebruikers en partners te begeleiden naar uiteindelijk een succesvolle implementatie en gebruik van onze cloudgebaseerde ERP-oplossingen.”

Begeleidingsproces

In de implementatieprojecten die Schulze en zijn team begeleiden, zien ze nu duidelijk een overstap naar de cloud. “We zien bij onze installed base aan klanten vooral een overstap naar RISE en ook voor public cloud ERP (GROW) zien we groei.

“In het begin hielpen we bij vrijwel iedere nieuwe overstap, maar door de groei van cloud ERP doen we het nu gerichter. Denk bijvoorbeeld bij een eerste klant met een migratie van meer dan 20 TB aan ERP-data, de eerste in een specifieke industrie of bij klanten die een specifieke functionaliteit gaan gebruiken.”

“Hiervoor halen we bij zowel intern als extern ongefilterde en onbevooroordeelde feedback op en proberen zo, wat we zelf bij het hoofdkantoor van SAP in Walldorf denken dat het een goed idee is, door te voeren en netjes in projecten uit te rollen. We zorgen er ook voor dat feedback van klanten en partners, weer bij de engineering unit terechtkomt. Zodat ze weten waar er veranderingen moeten worden doorgevoerd. Daarnaast helpt mijn team wanneer bij klanten een soort van ‘incubatieperiode’ nodig is die verder gaat dan onze standaard implementatiemechanismes.”

Uitdaging

Toch signaleert hij ook voor deze stap een grote uitdaging. Deze uitdaging is de ‘cloud mindset ‘die bedrijven en de daarin verantwoordelijke personen voor dit proces moeten hebben. Schulze: “Wil je wel veranderen, is echt de meest voorkomende uitdaging bij onze klanten. Zo zien we bijvoorbeeld dat het nog steeds erg lastig is bedrijven met een legacy ERP-systeem ervan te overtuigen dat overstappen naar cloudgebaseerde ERP verstandig is. Vaak omdat zij gewend waren aan een systeem dat specifiek voor hun behoeften functioneerde en nu meer naar een op min of meer vaste standaarden gebaseerde versie moeten overstappen.”

“Voor andere bedrijven, zoals startups, die bijvoorbeeld nog uit Excel komen, is dit anders. Deze bedrijven willen vaak een meer gestroomlijnde benadering, denken daarbij dat SAP als marktleider de beste benadering voor heeft en een public cloudbenadering, zoals met GROW, de beste end-to-endoplossingen heeft en dus niet twijfelen.”

Hij vervolgt: “Het is dus het moeilijkst bedrijven en vooral ook de leidinggevenden voor de migratie naar cloud ERP te overtuigen. Bij het C-level lukt dit nog wel, maar de laag daaronder is lastig. Want je moet daarbij echt goed in de gaten houden dat zij niet worden ‘gedwongen’ over te stappen, het is meer dat zij de voordelen van deze stap moeten zien.”

Overstap steeds vaker een feit

Bert Schulze geeft aan dat hij gelukkig wel constateert dat tegenwoordig de meeste klanten waarmee hij te maken krijgt, wel naar de cloud willen overstappen. “In de eerste plaats is dit gewoon de trend binnen de industrie. Daarnaast zie ook echt de behoefte bij klanten, meer wendbaarheid, minder geld uitgeven aan legacyprocessen en minder ‘legacy denken’. ”

“Voor ons als SAP is dit ook vaak het moment dat wij het niet alleen over de mogelijkheden van (public) cloud hebben, maar ook wat bij deze overstap van SAP ECC naar SAP S4/HANA meer komt kijken. Denk daarbij aan clean core en embedded analytics. En clean core betekent natuurlijk niet altijd standaardisatie. Er is natuurlijk altijd maatwerk(code) mogelijk en kan natuurlijk altijd aan de lifecycle worden aangepast of ‘herbouwd’.”

Komst van AI

De komst van AI speelt ook een belangrijke rol spelen bij de gestaag doorgaande transitie naar een cloudgebaseerde ERP-omgeving. “Onze GenAI-assistent Joule biedt een structurele verandering hoe gebruikers procesmatig met een ERP-systeem, in het bijzonder SAP S4/HANA, omgaan. Van het bekijken van talloze schermen, gaan we meer navigeren binnen een ERP-systeem en krijgen via het Joule-zoekscherm alle gewenste antwoorden. De GenAI-assistent begrijpt, heel belangrijk, alle zakelijke processen en automatiseert deze nu helemaal ‘AI-driven’. Dit verandert echt de manier waarop eindgebruikers met ons core ERP-systeem gaan werken.”

Rol van partners

De overgang van klassieke ERP naar cloudgebaseerde ERP en nu met de komst van GenAI, vraagt ook veel van de partners waarmee SAP samenwerkt. De vraag doet zich daarom voor of zij hier helemaal klaar voor zijn.

In de ogen van Bert Schulz wordt deze vraag zeker met ‘ja’ beantwoord. “We zien, bijvoorbeeld bij RISE, dat steeds meer partners klaar voor zijn om klanten naar de cloud te begeleiden. En wij als SAP werken hier ook zelf heel hard aan met certificatieprocessen, maar ook speciale programma’s voor onder meer clean core en hoe zij op dat gebied hun klanten moeten begeleiden. De intensiteit van deze begeleiding hangt af hoe groot natuurlijk de partners zijn, bijvoorbeeld system integrators of kleinere partners.”

“Het zijn vaak die kleinere lokale partners, ik denk aan een Ctac in Nederland of NTT Data Solutions, die specifieke klanten hebben die nu voor hun ERP-omgeving naar de cloud willen migreren. We zien bij deze partners hun (public) cloudpraktijk groeien en zij volgend daarbij de SAP-aanbevelingen voor een cloud-first benadering bij de implementaties. Waar zij vroeger nog veel langere implementatietrajecten hadden, zien we nu dat zij vaker kleinere en snellere projecten hebben. Voor hen werkt dit prima als business case, constateren we”

AI hoeft geen probleem te zijn

“Partners hoeven niet bang te zijn dat zij nu met de komst van AI niet klaar zijn om hun klanten te blijven bedienen”, vervolgt Schulze. “We hadden dezelfde uitdaging toen we S4/HANA introduceerden. Omdat klanten overgingen van SAP ECC naar S4/HANA moesten we onze partners ook hertrainen. Dit moeten partners nu ook doen voor de komst van AI.”

“De grootse uitdaging van partners is de stap die zij moeten maken van hun ‘bread and butter’-werkzaamheden van het integreren van ‘standaard’ ERP in de nieuwe ‘AI-wereld’ en daarbij ook nadenken over hoe al deze processen te verbeteren omdat nu AI beschikbaar is. Dit is voor hen een echte uitdaging.”

“Wij als SAP proberen natuurlijk binnen al onze programma’s onze partners hiermee zoveel mogelijk te helpen en hen daarin op te leiden. Het is immers uitdaging voor de hele industrie. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.”

Voor partners is er zeker op het gebied van AI, geeft de Head Cloud ERP Product Success van SAP nog een belangrijk advies: “Besef dat AI geen kortetermijndenken is. Het is geen hype en het is iets wat voor ERP altijd, tot aan het einde, aanwezig zal zijn. AI gaat steeds meer functionaliteit overnemen, het gaat klanten meer ondersteunen en voor hen waarde creëren. Dit moet iedereen die met ERP te maken heeft goed in de gaten hebben”, besluit Schulze.

Sophos 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BN + BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!