Wouter Hoeffnagel - 11 juli 2024

PLUS kiest OutSystems low-code als basis voor e-commerceplatform

Supermarktketen PLUS kiest OutSystems als basis voor het nieuwe e-commerce-platform van de supermarktketen. Het platform stelt PLUS in staat met behulp van nieuwe functies sneller in te spelen op de behoeften van klanten. Ook kunnen supermarkteigenaren eenvoudiger op lokaal niveau differentiëren in hun assortiment en promoties. Het platform is gebouwd volgens een headless en composable architectuur.

PLUS kiest OutSystems low-code als basis voor e-commerceplatform image

Het e-commerce-platform van PLUS heeft naar verwachting jaarlijks zo’n 25 miljoen bezoekers die samen zorgen voor zo’n 180 miljoen euro omzet. Daarmee speelt het een belangrijke rol voor de retailer die meer dan 500 fysieke winkels heeft waarvan er zo'n 400 worden gerund door ondernemers.

“Ons vorige platform was niet voldoende stabiel en ook de performance was een issue. Dit ging ten koste van de klantervaring”, vertelt Arvid Nieuwsma, Head of Product bij PLUS. “Verder konden we onder meer door de monolithische architectuur niet snel inspelen op vragen vanuit de markt en van onze ondernemers. We zagen dat de instabiliteit ook impact had op onze NPS (Net Promoter Score) en beoordeling in de app stores. Bij het vaststellen van een driejarenstrategie is daarom besloten dat we toe moesten naar een meer solide en wendbaarder platform.”

Snelheid en flexibiliteit

Uit een shortlist van drie partijen werd uiteindelijk gekozen voor OutSystems als front-end en basis van het cloud-native platform. Belangrijke redenen hiervoor waren snelheid en flexibiliteit die het low-code platform biedt. Daarnaast kon PLUS dankzij OutSystems van drie verschillende code bases naar één code base gaan.

Nieuwsma: “Bij OutSystems wordt voor toepassingen voor web en mobiele toepassingen dezelfde technologie gebruikt. Dit maakt in de praktijk een enorm verschil bij het ontwikkelen en uitrollen van nieuwe functies. Voorheen hadden we hier drie teams voor: één voor het web, één voor de Android-app en één voor de iOS-app. We kunnen nu volstaan met één team dat voor alle platformen een uniforme gebruikersinterface bouwt en uitrolt. En doordat we al enkele applicaties hadden gebouwd met het OutSystems low-code platform, konden we verschillende componenten zoals authenticatie hergebruiken wat het ontwikkelproces versnelde.”

Meerdere opties overwogen

Ondanks de ervaring van PLUS met het OutSystems low-code platform, was het niet vanzelfsprekend dat het voor dit project ook voor low-code zou kiezen. De architectuur van het nieuwe e-commerce-platform werd ontworpen en gebouwd door OutSystems-partner Product League. “We hebben verschillende opties overwogen, maar zagen dat OutSystems ook heel goed aansloot bij onze ambities voor CI/CD (Continuous Integration, Continuous Delivery). Snel innoveren, releasen en naar de markt gaan was voorheen vrijwel onmogelijk, maar gezien de marktontwikkelingen juist een belangrijke eis waar OutSystems perfect bij aansluit”, aldus Nieuwsma.

Er zijn inmiddels ruim 25 applicaties geïntegreerd met het systeem. Door de front-end en back-end los te koppelen kunnen er heel makkelijk nieuwe features toegevoegd worden zonder dat dit impact heeft op de andere functies. Ook heeft PLUS met OutSystems de security kunnen upgraden, omdat belangrijke security features al zijn geïntegreerd in het low-code platform. Bovendien hoeft men dankzij de enkele codebase nu nog slechts één applicatie te load- en pen-testen wat veel tijd scheelt.

Nieuwe functies toevoegen

Nu het nieuwe platform live is, voegt PLUS stap voor stap nieuwe functies toe zoals smart filtering van producten en multiple device cart management waarbij meerdere mensen vanuit verschillende devices producten toe kunnen voegen aan het winkelmandje. Ook is het order management systeem voor winkeleigenaren geoptimaliseerd om exacter het bezorggebied te kunnen definiëren.

“Een volgende stap is het toevoegen van meer betaalmogelijkheden voor klanten en onze lokale supermarktondernemers de optie bieden om eigen loyaliteitsprogramma’s en promotie-acties op te zetten. Verder werken we aan het verbeteren van voorraadbeheer voor online bestellingen. Het mooie is dat dankzij deze architectuur de mogelijkheden vrijwel eindeloos zijn en we alle flexibiliteit en vrijheid hebben om het platform continu te verbeteren en uit te breiden”, aldus Nieuwsma.

“We zijn trots op het resultaat dat PLUS heeft neergezet met ons low-code platform”, zegt Harmen Hoogwout, Regional Vice President Noord-Europa bij OutSystems. “Door het strategische belang van het project waren naast OutSystems-experts ook de CIO, CMO en Chief Commercie Officer van PLUS betrokken. De innovatieve benadering bij het bouwen van dit composable en flexibele e-commerce platform laat het potentieel zien van low-code. Ook de herbruikbaarheid van componenten draagt bij aan de efficiëntie en duurzaamheid van de oplossing en is daarmee een inspirerend voorbeeld voor de retailbranche.”

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!