Helft van de CXO's: 'IT-branche moet meer doen tegen negatieve milieueffecten'
IT-shaming leidt volgens ruim de helft (56%) van de CXO's tot verminderde productiviteit en een negatieve werkomgeving. Ook vinden zij dat de IT-branche te weinig doet tegen negatieve milieueffecten.
Dit blijkt uit onderzoek van Telindus onder meer dan 150 CXO’s en managers met kennis van IT binnen bedrijven met 250 of meer medewerkers. IT-shaming is het bekritiseren van organisaties en hun medewerkers vanwege IT-gerelateerde keuzes die als niet-duurzaam worden gezien. Dit kan betrekking hebben op het niet implementeren van milieuvriendelijke IT-oplossingen of het niet overwegen van duurzame alternatieven.
47 procent van de CXO’s vindt IT-shaming dan ook een onnodige en contraproductieve manier om bewustzijn te creëren over de milieueffecten van IT-werkzaamheden. Maar ondanks dat, geeft meer dan de helft (52%) van de CXO’s aan dat de IT-branche veel meer moet doen om de negatieve milieueffecten te verminderen. Volgens 48 procent is het minimaliseren van de CO2-uitstoot de meest effectieve manier om dit te doen. Veertig procent zegt hier al concrete acties voor te hebben ondernomen. Voor zestig procent geldt dat zij nog geen of minimale acties hebben ondernomen de CO2-uitstoot van haar IT-infrastructuur te verminderen.
Bezorgdheid over IT-shaming varieert
De mate van bezorgdheid rondom de impact van IT-shaming op personeel varieert. Zo zegt 42 procent zich een klein beetje zorgen te maken, terwijl veertien procent aangeeft redelijk bezorgd te zijn. Een kleine twee procent is zeer bezorgd over de impact en gevolgen van IT-shaming op hun medewerkers. Hiertegenover staat een groep van 42 procent die zich helemaal niet druk maakt.
Hanco de Labije, Manager KVGM en MVO bij Telindus: “Je merkt aan de resultaten van het onderzoek dat het bewustzijn rondom duurzaamheid langzaam groeit, maar dat veel organisaties nog steeds worstelen met de vraag hoe ze dit effectief kunnen aanpakken. De prioriteit ligt vaak nog bij de lopende business en duurzaamheid wordt nog niet als een urgent probleem gezien. Ook is er beperkt inzicht in de impact op de organisatie, waardoor je merkt dat actie uitblijft. Maar juist wanneer bedrijven de gevolgen van IT-shaming signaleren, zoals verminderde productiviteit en een negatieve werkomgeving, zou je actie moeten ondernemen. Zo investeer je niet alleen kosteneffectief in duurzaamheid, maar ook in het welzijn en werkgeluk van je medewerkers.”