Redactie - 22 juli 2024

B2B platformrace: hoe ecosysteemmarktplaatsen en integratietools platformstrategieën versnellen

Ontdek in dit artikel van Canalys analisten Lisa Lawson en Jay McBain (foto) waarom technologieleveranciers zich inspannen om het platform bij uitstek te worden voor klanten, en welke ecosysteemmarktplaats en integratietools zij gebruiken om platformstrategieën te versnellen.

B2B platformrace: hoe ecosysteemmarktplaatsen en integratietools platformstrategieën versnellen image

De race om het platform bij uitstek voor kopers te worden

B2B-bedrijven zijn verwikkeld in een race om het geïntegreerde platform van keuze te worden voor kopers. Grote B2B-technologiespelers – hyperscalers, SaaS-leiders, new-age clouddistributeurs, cybersecurityleveranciers en ISV's – doen grootschalige investeringen om integraties en digitale marktplaatsstrategieën te versnellen.

De platformrace wordt aangestuurd door de veranderende behoeften van moderne IT-kopers, waarvan de meerderheid tegen het einde van 2024 millennials zullen zijn. Deze digitaal onderlegde kopers geven prioriteit aan geïntegreerde oplossingen, gestroomlijnde inkoop en verbonden workflows, en hun invloed heeft de afgelopen vijf jaar een CAGR van 84% op digitale marktplaatsen opgeleverd. Om millennialkopers voor zich te winnen, moeten technologieleveranciers strategisch gebruikmaken van geïntegreerde ecosysteemstrategieën en deze versnellen.

Geïntegreerde platforms zijn kleveriger

Verbonden platforms bieden duidelijke voordelen; ze verbeteren de kernfunctionaliteiten van producten, verbeteren de nettoretentie, stimuleren innovatie, spelen in op gespecialiseerde use cases en vergroten het bereik. Atlassian meldt dat de dollarverloop met ongeveer de helft afneemt wanneer klanten één app of integratie toevoegen. Als gevolg hiervan ervaren toonaangevende leveranciers een snelle groei in hun eigen marktplaatsen. Meer dan 91% van de Salesforce-klanten maakt nu gebruik van AppExchange, SAP Store had een jaar-op-jaargroei van 164% en Atlassian Marketplace overtrof de US$ 4 miljard aan levenslange verkopen.

Het cloudmarktplaatslandschap is de drijvende kracht achter dit momentum en zal naar verwachting in 2025 meer dan US$ 45 miljard bedragen. De waarde van third-party transacties op de marktplaats van Google Cloud steeg met meer dan 500% jaar-op-jaar en het aantal actieve klanten op AWS Marketplace steeg met 287%. Deze groei vertaalt zich in snelgroeiende GTM-kanalen voor ISV's zoals CrowdStrike, Splunk, Snowflake en Palo Alto Networks, die elk meer dan US$ 1 miljard aan cumulatieve verkopen via AWS Marketplace hebben behaald.

Naast hypersalers en SaaS-giganten spelen clouddistributiemarktplaatsen, zoals die aangeboden door Ingram Micro Cloud , Pax8 , Sherweb en TD SYNNEX, ook een belangrijke rol in deze trend. Deze platforms vereenvoudigen de inkoop en levering van clouddiensten, specifiek voor partners (MSP's, wederverkopers, professionele servicebedrijven), waardoor ze gemakkelijker geïntegreerde oplossingen kunnen verpakken en leveren aan eindklanten. PAX8 rapporteerde 249% ROI voor partnertechnologiebedrijven, wat de waarde laat zien die deze marktplaatsen bieden voor leveranciers, partners en eindklanten.

De groeiende vraag naar geïntegreerde oplossingen en inkoop stimuleert de snelle adoptie van ecosysteemmarktplaatsen en integratieplatformen. Deze platformen omvatten integratie- en marktplaatstools waarmee B2B-bedrijven geïntegreerde platform- en marktplaatsstrategieën kunnen bouwen, lanceren, ondersteunen en schalen.

Snelle acceptatie van ecosysteemmarktplaatsen en integratieplatformen

Volgens onderzoek van Canalys wordt de bredere ecosysteemsoftware-industrie gewaardeerd op US$ 5,3 miljard en zal naar verwachting verdubbelen tegen 2028 (US$ 11,8 miljard). Binnen deze ruimte werd de toegewijde markt voor ecosysteemmarktplaatsen en integratietools gewaardeerd op US$ 381 miljoen in 2023. Deze ruimte is nog relatief onvolwassen en Canalys voorspelt een aanzienlijke groei in het komende decennium.

Wat zijn ecosysteemmarktplaats- en integratietools?

Ecosystem marketplace en integratietools zijn een cruciale groep ecosysteemtechnologieën die techbedrijven in staat stellen platformstrategieën te versnellen en geïntegreerde ecosystemen te schalen. Deze tools spelen in op de groeiende vraag van klanten naar gestroomlijnde inkoop, geïntegreerde oplossingen, verbonden workflows en gespecialiseerde use cases.

Er zijn twee primaire categorieën in deze ruimte:

  1. Integratieplatforms: Deze tools faciliteren verbindingen tussen verschillende applicaties binnen een ecosysteem, waardoor data vrij kan stromen en workflows geautomatiseerd kunnen worden over verschillende platforms. Ze bieden functionaliteiten voor API-beheer, data-integratie, ETL/ELT, Low-code/no-code-integraties en IPaaS (Integration-Platform-as-a-Service).
  2. Marktplaatsplatformen: Deze platformen stellen bedrijven in staat om marktplaatsen te bouwen, beheren, optimaliseren, vermelden en/of transacties op marktplaatsen uit te voeren. Ze omvatten marktplaatsontwikkelingsplatformen, marktplaatsen en marktplaatsoperatieplatformen. Marktplaatsplatformen bieden functionaliteiten voor marktplaatsoperaties, productvermeldingen, leveranciersonboarding, orderverwerking, betalingsbeheer, partnerbeheer en nog veel meer.

Door deze tools te benutten, kunnen bedrijven inspelen op de behoeften van de integratie-eerste kopers van vandaag en de bouw van robuuste, succesvolle ecosystemen versnellen in de grote platformrace. Voordelen van het adopteren van ecosysteemmarktplaats- en integratietools zijn onder andere:

  • Verbeterde klantervaring: door geïntegreerde oplossingen en gestroomlijnde inkoop te bieden, verbeteren deze tools de klanttevredenheid, loyaliteit en levenslange waarde.
  • Groter marktbereik en hogere omzet: Geïntegreerde platforms en marktplaatsen bieden een groter marktbereik, nieuwe inkomstenstromen via commissies en kosten en een hogere Customer Lifetime Value.
  • Verbeterde flexibiliteit en innovatie: integratie- en marktplaatstools zorgen voor een snellere time-to-market voor nieuwe oplossingen en integraties met innovatieve partners.
  • Operationele efficiëntie: automatisering en gestroomlijnde workflows resulteren in lagere operationele kosten en een beter gebruik van middelen.
  • Sterkere partnerecosystemen: Geïntegreerde tools en marktplaatsen bevorderen een nauwere samenwerking en waarde-uitwisseling met partners, wat een bloeiend ecosysteem bevordert.
  • Innovatie bij de klant, gespecialiseerde use cases, branchespecifieke oplossingen: geïntegreerde platforms en marktplaatsen stellen klanten in staat om oplossingen te integreren die zijn afgestemd op hun behoeften en branches. Dit stimuleert innovatie en speelt in op gespecialiseerde use cases.
  • Snellere time-to-market: integratie- en marktplaatsplatformen verkorten de tijd die nodig is om nieuwe oplossingen op de markt te brengen en zorgen voor rendement op investeringen.

Hoofdrolspelers

  • APIdeck (Californië, VS):Met Apideck kunnen ontwikkelaars integraties bouwen via één API, waardoor API-integratie en -beheer worden gestroomlijnd.
  • AppDirect (Californië, VS):biedt bedrijven de mogelijkheid om technologische diensten te verkopen, kopen en beheren via hun eigen merkmarktplaats.
  • AppXite (Riga, Letland): AppXite is een ecosysteemmarktplaats en platform voor abonnementsfacturering waarmee distributeurs, verkopers, MSP's, telecombedrijven en leveranciers hun technologie-as-a-service-bedrijf kunnen automatiseren en opschalen.
  • Arcadier (Singapore): Arcadier maakt aanpasbare marktplaatsen mogelijk en biedt marktplaatssjablonen voor bedrijven.
  • Arrow Electronics (Colorado, VS): Arrow Electronics biedt een breed scala aan IT-producten en -diensten en biedt ArrowSphere , een cloudmarktplaats, aan.
  • Balluun (Californië, VS): Met Balluun kunnen evenementenorganisatoren het hele jaar door digitale ervaringen creëren die marktplaatsen, e-commerce, netwerken, programmering en analyses integreren.
  • Builtfirst (Californië, VS): Builtfirst is een partnermarktplaatsplatform waarmee bedrijven partnergidsen, integratiemarktplaatsen, wederverkopersmarktplaatsen en servicemarktplaatsen kunnen bouwen.
  • Channel Program (Maryland, VS): Met Channel Program kan het IT-kanaal gemakkelijker samenwerken, groeien en succesvol zijn door een marktplaats te bieden met productbeoordelingen, marktonderzoek, hulpmiddelen voor MSP's en meer.
  • Clazar (Californië, VS): Clazar is de cloud GTM co-piloot waarmee bedrijven hun producten kunnen vermelden, beheren en gezamenlijk kunnen verkopen op cloudmarktplaatsen met minimale engineering en geen operationele inspanning.
  • CloudBlue (Californië, VS):CloudBlue, een Ingram Micro-bedrijf, is een monetisatieplatform waarmee bedrijven de kracht van digitale ecosystemen en marktplaatsen kunnen ontgrendelen. Het drijft 's werelds grootste cloud B2B-marktplaatsen aan en is een marktleider in het geldelijk maken van B2B-cloudabonnementen.
  • iasset.com (Colorado, VS): iasset is een platform voor technologieleveranciers, distributeurs, resellers en MSP's, ontworpen om verkoop- en omzetprocessen te stroomlijnen en automatiseren.
  • interworks.cloud (Griekenland): interworks.cloud is een end-to-end Cloud Commerce Platform dat speciaal is ontworpen voor wereldwijde clouddistributeurs, CSP's, MSP's en ISV's. Het automatiseert kritieke bedrijfsprocessen voor gestroomlijnde activiteiten en maximale efficiëntie.
  • Jitterbit (Californië, VS): Jitterbit levert low-code automatiseringsoplossingen en -diensten voor het integreren van gegevens, het automatiseren van EDI en het bouwen van applicaties.
  • Labra (New Jersey, VS): Labra is een e-commerceplatform voor marktplaatsgestuurde groei waarmee ISV's, kanaalpartners en cloud hyperscalers samen met partners kunnen bouwen, op de markt kunnen brengen en gezamenlijk kunnen verkopen.
  • Marketplacer (Melbourne, Australië):Marketplacer helpt bedrijven om snel, eenvoudig en op grote schaal online marktplaatsen te bouwen.
  • MeasureMatch (Londen, Engeland): MeasureMatch is een B2B-marktplaatstechnologiebedrijf dat twee producten aanbiedt: 1) MeasureMatch Marketplace met duizenden softwareoplossingen en 2) AtlasGM waarmee ISV's hun eigen marktplaats kunnen beheren.
  • Mirakl (Parijs, Frankrijk): Mirakl wordt door retail- en B2B-bedrijven gebruikt om marktplaatsen en dropshipping-activiteiten op te zetten en op te schalen.
  • Morphed (Delaware, VS): Morphed helpt technologiebedrijven hun omzet te maximaliseren via partners en resellers via hun op handel gebaseerde diensten en app- en oplossingsmarktplaatsinfrastructuur.
  • OROCommerce (Californië, VS):OROCommerce biedt B2B-marktplaatsoplossingen waarmee u marktplaatsen effectief kunt opzetten en beheren.
  • Pandium (New York, VS): Pandium is een platform om native software-integraties te bouwen, lanceren en promoten. Pandium maakt aangepaste integraties tot 6x sneller en met 70% minder engineering resources mogelijk.
  • Partner Fleet (Illinois, VS): Met het kant-en-klare marktplaatsplatform van Partner Fleet kunt u eenvoudig met partners de markt betreden en de acceptatie van integraties en partnerdiensten stimuleren.
  • Pax8 (Colorado, VS): Pax8 biedt partners en bedrijven de mogelijkheid om cloudoplossingen te kopen, verkopen en beheren via een digitale marktplaats.
  • Sitecore (Californië, VS): Sitecore biedt een end-to-end digitaal ervaringsplatform, inclusief OrderCloud, een headless, API-first oplossing voor e-commerce, orderbeheer en marktplaatsoplossingen.
  • Spryker (Berlijn, Duitsland): Biedt een cloudgebaseerd, headless, volledig samenstelbaar platform voor commerciële en marktplaatsoplossingen.
  • Suger (Californië, VS): Suger is een platform waarmee u eenvoudig producten kunt vermelden, verhandelen en gezamenlijk kunt verkopen op cloudmarktplaatsen (AWS, Azure, GCP, Alibaba Cloud).
  • Tackle.io (VS): Tackle biedt een oplossing waarmee bedrijven inkomsten kunnen genereren via cloudpartners door de juiste kopers te identificeren, cloud-co-sellrelaties te ontwikkelen en efficiënt transacties uit te voeren via AWS, Google Cloud, Microsoft en Red Hat.
  • TD SYNNEX (Californië, VS): TD SYNNEX is een toonaangevende distributeur en aggregator van oplossingen voor het IT-ecosysteem en biedt twee cloudmarktplaatsen: StreamOne Cloud Marketplace en StreamOne Enterprise Solutions.
  • Vendasta (Canada): Vendasta biedt meer dan 89.000 bureaus de mogelijkheid om via haar marktplaats oplossingen te whitelabelen voor het verkopen, factureren, verwerken en leveren aan hun klanten.
  • Vtex (Londen, Engeland): Vtex is een digitaal handelsplatform voor ondernemingen dat een marktplaats en een product voor verkopersbeheer biedt.

De toekomst van marktplaats- en integratietools

De vraag naar geïntegreerde oplossingen, gestroomlijnde inkoop en marktplaatsen groeit snel en de tools die deze onderling verbonden ecosystemen aandrijven, zullen blijven innoveren.

Vooruitkijkend zal AI geavanceerde inzichten en analyses bieden om integraties en marktplaatservaringen te optimaliseren. Integratie en marktplaatstools worden gebruiksvriendelijker en geautomatiseerder. Naarmate leveranciers hun partnerstrategieën blijven uitbreiden en de markt blijft groeien, zullen er naadloze integraties en marktconsolidatie zijn met marketingautomatisering en ecosysteembeheerplatforms.

Conclusie

Er is een B2B-transformatie gaande; het is niet langer mogelijk om te voldoen aan de veelzijdige behoeften van de integratiegerichte, digitaal onderlegde en goed geïnformeerde koper zonder ecosysteemmarktplaats en integratietools. Deze tools vormen nu de basis voor het bouwen van een bloeiend ecosysteem dat naadloze ervaringen, geïntegreerde oplossingen en gestroomlijnde inkoop levert die moderne kopers eisen.

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!