Wouter Hoeffnagel - 24 juli 2024

Europese consumententoezichthouders: 'Pay or okay-beleid Meta mogelijk in strijd met regelgeving'

Europese consumententoezichthouders zijn kritisch over het abonnementsmodel dat Facebook-moederbedrijf Meta heeft uitgerold. Het ziet diverse praktijken rondom de uitrol die mogelijk in strijd zijn emt de regels die consumenten beschermen tegen oneerlijke praktijken. Meta krijgt tot 1 september 2024 de tijd om te reageren op een brief die de toezichthouders hebben gestuurd. Indien maatregelen vanuit Meta uitblijven, dreigen de toezichthouders tot handhaving over te gaan.

Europese consumententoezichthouders: 'Pay or okay-beleid Meta mogelijk in strijd met regelgeving' image

Concreet draait de brief van de toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM), om een abonnementsmodel dat Meta eerder introduceerde. Gebruikers krijgen daarbij de keuze tussen een betaald account zonder gerichte advertenties, of akkoord gaan met dataverzameling en gerichte advertenties. Dit wordt ook wel het 'Pay or okay'-model genoemd.

'Meta zet gebruikers onder druk'

De toezichthouders zijn kritisch op dit model en stellen dat Meta gebruikers hiermee onder druk zet te kiezen tussen een betaalde of 'gratis' versie van Facebook of Instagram. Gebruikers krijgen daarbij niet de juiste informatie tot hun beschikking gesteld om deze keuze te kunnen maken. De Europese consumentenorganisatie BEUC, waar ook de Consumentenbond onderdeel van uitmaakt, diende een klacht in over de werkwijze van Meta. De toezichthouders startten daarop een onderzoek. De EU-brede actie staat onder leiding van de Franse toezichthouder.

De Europese consumententoezichthouders onderzochten of Meta gebruikers vooraf voldoende juiste en duidelijke informatie verstrekt om de gevolgen van hun keuze voor een betaald of 'gratis' account te kunnen beoordelen. Ook is gekeken naar de druk die gebruikers kunnen ervaren om snel een keuze te maken door angst toegang tot hun account en contacten te verliezen

'Het woord 'gratis' is misleidend'

Op basis hiervan oordeelt de toezichthouders onder meer dat het gebruik van het woord 'gratis' misleidend is. Dat aangezien gebruikers die zonder kosten Facebook of Instagram willen gebruiken moeten accepteren dat Meta geld verdient met het gebruik van hun persoonsgegevens door het vertonen van gepersonaliseerde advertenties. Ook oordelen de toezichthouders dat de informatie over hoe Meta voorkeuren en persoonsgegevens gebruikt in de praktijk lastig vindbaar is. Pas na veel doorklikken is de informatie te vinden in de algemene voorwaarden en het privacybeleid. Ook past Meta volgens de toezichthouders 'verhullend taalgebruik' toe. Het bedrijf zet consumenten onder druk direct een keuze te maken door hen geen toegang te geven tot hun account totdat zij deze keuze hebben gemaakt, terwijl Facebook en Instagram voor veel mensen een belangrijk onderdeel is van hun sociale interacties.

Meer informatie is hier beschikbaar.

Dutch IT Security Day BW tm 15-10-2024 DIC Awards BW tm 21-10-2024
Gartner BN en BW tm 03-11-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!