Formule 1 gebruikt AWS generatieve AI tijdens de Grand Prix in Spa
Dankzij de inzet van generatieve AI kon Amazon Web Services (AWS) tijdens de Grand Prix in Spa, België binnen een fractie van een seconde alle wedstrijdstatistieken beschikbaar maken. Hierdoor konden Formule 1-fans wereldwijd de prestaties van Max Verstappen en andere topcoureurs op de voet volgen. Deze technologie - StatBot - is speciaal ontworpen om de kijkervaring naar een nog hoger niveau te tillen.
Dankzij het partnership met AWS krijgt de F1 toegang tot geavanceerde technologieën, zoals machine learning-modellen en High Performance Computing, om de racesport verder te digitaliseren. De oplossingen die F1 en AWS tijdens de Grand Prix in België hebben ingezet, zijn onder meer StatBot - een innovatieve tool gebaseerd op generatieve AI - en ‘F1 Insights, powered by AWS’. Deze toepassingen maken in een oogwenk inzichtelijk welke effecten inhaalacties of race-uitslagen hebben op coureurs en hun teams.
De F1 StatBot is ontwikkeld met generatieve AI om historische racegegevens real time om te zetten in feiten en statistieken om de kijkervaring van fans te verbeteren. StatBot gebruikt gen AI om de historische databank van de F1 - die alle racestatistieken sinds 1950 bevat - te doorzoeken. Dit helpt F1-analisten relevante feiten te genereren die tijdens tv-uitzendingen extra context bieden. Ook stelt het analisten in staat zich beter voor te bereiden op raceweekenden en informatie direct te verwerken tijdens races op het circuit. In een volgende ontwikkelingsfase gaat de tool statistieken genereren over gebeurtenissen die live plaatsvinden, zoals positiewisselingen, crashes en inhaalacties.
Eerste door GenAI gegenereerde ontwerp voor F1-trofee
StatBot is slechts één van de manieren waarop de samenwerking tussen AWS en F1 zorgt voor een ultieme kijkervaring voor racefans. Zo introduceerde AWS de allereerste door generatieve AI ontworpen Formule 1-trofee tijdens de Formule 1 in Canada. Voorafgaand aan deze Grand Prix creëerde AWS met behulp van Amazon Bedrock honderden concepten voor deze trofee. Het eindresultaat was geïnspireerd op onderzoek tijdens de ontwikkeling van de F1-raceauto van 2022, waarbij AWS cloud-technologie heeft ingezet om het ontwerp hiervan te herformuleren en die het aerodynamische karakter van een F1-auto weergeeft, compleet met details die verwijzen naar het thuisland waar de Grand Prix plaatsvindt.
De kracht van data
Met coureurs die snelheden van wel 230 kilometer per uur halen, in minder dan twee seconden pitstops maken en met een kracht van 5G door de bochten vliegen, heeft de F1-technologie nodig die net zo snel functioneert als de racesport.
Formule 1 werkt sinds 2018 samen met AWS om de kracht van data te benutten - zowel op als buiten het circuit - en racefans een optimale kijkervaring te bieden. Met driehonderd sensors op elke F1-raceauto die meer dan 1,1 miljoen datapunten per seconde genereren en vervolgens naar de pits worden verzonden, is F1 uitgegroeid tot een door data gedreven sport. Door gebruik te maken van AWS’ High Performance Computing is Formule 1 in staat aerodynamische simulaties uit te voeren om de nieuwe generatie raceauto's 70 procent sneller te ontwikkelen. Het resultaat hiervan is de nieuwe raceauto die in 2022 is geïntroduceerd en het verlies aan downforce heeft teruggebracht van 50 naar 15 procent, waardoor coureurs hun voorgangers gemakkelijker kunnen passeren.
F1 onderzoekt daarnaast de inzet van machine learning tijdens simulaties, zodat zij nieuwe inzichten krijgt met behulp van ruim 550 miljoen datapunten die via meer dan 5.000 simulaties met racewagens zijn verzameld. Formule 1 maakt gebruik van zeventig jaar aan historische racegegevens. Deze schat aan data is opgeslagen op Amazon S3, wordt door complexe modellen geanalyseerd en in een split second gedeeld met fans in alle delen van de wereld.