Redactie - 02 augustus 2024

Wat vinden consumenten van geavanceerde AI-mogelijkheden op smartphones?

AI is het huidige hot topic in de smartphone-industrie. Naarmate functies en mogelijkheden worden gelanceerd, wordt het steeds belangrijker voor leveranciers om te begrijpen wat hun klanten vinden van geavanceerde AI op smartphones. Dit schrijft Canalys analist Runar Bjørhovde in onderstaande blog.

Wat vinden consumenten van geavanceerde AI-mogelijkheden op smartphones? image

AI is het huidige hot topic in de smartphone-industrie. Leveranciers investeren veel tijd, middelen en geld in AI-mogelijkheden, en AI staat steeds meer centraal in evenementen.

Maar het succes van een leverancier zal niet alleen afhangen van innovatie en beloften. In plaats daarvan zal het vermogen van een leverancier om nieuwe mogelijkheden aan consumenten te bieden net zo belangrijk zijn. Dit betekent dat nieuwe functies opvallend moeten worden om de naamsbekendheid te vergroten, ze invloedrijk te maken in de aankoopreis, de kleverigheid en loyaliteit van gebruikers te vergroten en upsell-mogelijkheden te creëren.

Het eerste wat we moeten doen om de nieuwe mogelijkheden voor consumenten beschikbaar te maken, is inzicht krijgen in de status quo.

Canalys' Consumer AI Inclination Index – Smartphones

Om de grote variatie in consumenten, van mensen die nauwelijks iets weten over AI tot mensen die juist wel iets zouden kopen dankzij AI, beter te begrijpen, heeft Canalys een Consumer AI Inclination Index ontwikkeld .

In een consumentenonderzoek dat in mei 2024 werd uitgevoerd, ondervroeg Canalys 4.952 respondenten in Duitsland, India, China, Mexico en de Verenigde Staten over de nieuwste smartphonetrends. De AI Inclination Index combineerde een selectie van vragen die de houding van elke respondent ten opzichte van geavanceerde AI op smartphones beoordeelden. Voor elke vraag werden "punten" toegekend op basis van hoe goed deze de neiging van de respondent ten opzichte van AI weerspiegelde. De index is de som van de punten van alle vragen.

Bekijk andere bevindingen uit het onderzoek in het rapport van Canalys “ Now and Next for AI-Capable Smartphones 2024 ”.

Vier hoogtepunten uit de analyse van de index

1. De interesse varieert sterk per regio:

De verdeling was opmerkelijk verschillend tussen de vijf landen die in het onderzoek werden gevolgd. Respondenten uit India en het vasteland van China vertoonden een veel hogere neiging dan die uit de Verenigde Staten en Duitsland, wat hun enorm competitieve markten weerspiegelt die innovatie stimuleren naast een technisch onderlegde bevolking met een groeiende middenklasse.

Dus wat? Gelokaliseerde marketing zal van vitaal belang zijn om gebruikers te vangen. Productdifferentiatie en marktleiderschap zullen cruciaal zijn in markten met een dominante positieve neiging. In deze markten kan het voordelig zijn om te beginnen met kwantificeerbare statistieken (bijvoorbeeld het vergelijken van NPU's) om consumenten te overtuigen, vooral omdat AI-mogelijkheden mogelijk al een beslissingsfactor zijn.

Daarentegen zou AI in markten met een lagere positieve neiging holistisch onderdeel moeten zijn van een grotere merkpositioneringsoefening. Productdemonstraties, interactieve stands en vermakelijke reclame zijn tactieken die kunnen worden gebruikt om AI te promoten, maar ze zullen op zichzelf niet voldoende zijn.

2. Respondenten met een hoge neiging vallen op:

Slechts 7% van de respondenten had een zeer hoge neiging, maar ze hebben waarschijnlijk een koopintentie op basis van AI-mogelijkheden. Interessanter nog, ze vallen op door:

  • De kans is groter dat ze van plan zijn om een ​​nieuwe telefoon aan te schaffen, dan om hun oude telefoon te vervangen.
  • Regelmatig meer verbonden technische apparaten gebruiken.
  • Het kopen van hoogwaardige smartphones.
  • Hun apparaten regelmatig upgraden.
  • Ze gebruiken hun telefoon vaker, wat blijkt uit een veel hogere schermtijd per dag.

Dus wat? Respondenten met een hoge neiging zijn ongelooflijk aantrekkelijk voor leveranciers, met upsell-mogelijkheden, switcher-potentieel en een openheid voor toonaangevende technologie. Leveranciers kunnen succesvol zijn door opvallende, toonaangevende producten te hebben.

3. De meeste consumenten zijn onverschillige pragmatici

In tegenstelling tot de perceptie dat het mogelijk is om kopers aan te trekken met industriële hype, zijn de meeste mensen onverschillig over AI-mogelijkheden op hun smartphones. Twee van de drie respondenten toonden weinig of enige neiging tot AI op smartphones, wat een marktsegment weerspiegelt dat niet geïnteresseerd is in waar AI wordt gebruikt en sceptisch is over wat het kan toevoegen.

Dus wat? De onverschillige pragmatici zullen de grootste hindernis voor leveranciers zijn voor de brede acceptatie van AI-gestuurde functies op smartphones. Hoewel het segment geen specifieke interesse heeft in AI op smartphones, betekent dat niet dat het geen bijdrage kan leveren als onderdeel van een bredere propositie. Leveranciers moeten proberen consumenten aan te trekken door gerichte informatie te gebruiken die hun aankopen kan sturen.

4. Jonge respondenten hadden NIET de sterkste neiging

Bij de analyse van leeftijdsverschillen voor de index werd in eerste instantie een onverwachte bevinding gedaan: er is geen sterke lineaire correlatie tussen AI-inclinatie en leeftijd. 31% van de respondenten tussen 35 en 44 jaar had een hoge of zeer hoge inclinatie, vergeleken met slechts 23% van degenen onder de 25 jaar.

Misschien kunnen enkele van deze factoren deze bevinding verklaren:

  • Verschillen in besteedbaar inkomen, waardoor de koopintentie afneemt.
  • Interesse in de apparatenmarkt.
  • Sterke merkvoorkeur, belangrijker dan focus op AI-innovatie.
  • Verschillende percepties van het nut van AI-functies op de korte en middellange termijn.
  • Groeiende bezorgdheid over overmatig gebruik van digitale middelen.

Dus wat? Om een ​​jonger publiek te bereiken is een evenwichtigere aanpak nodig dan alleen de nieuwste en beste technologie. Het vinden van eenvoudige methoden om gebruikers te laten kiezen hoeveel ze hun apparaten willen gebruiken, kan een onverwachte onderscheidende factor blijken te zijn.


Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!