Wouter Hoeffnagel - 02 augustus 2024

noyb daagt Duitse toezichthouder voor rechter wegens goedkeuren pay-or-okay-model Der Spiegel

Privacyorganisatie none of your business (noyb) daagt de Duitse gegevensbeschermingsautoriteit van Hamburg voor de rechter. Aanleiding is het goedkeuren van het 'pay or okay'-model van Der Spiegel.

noyb daagt Duitse toezichthouder voor rechter wegens goedkeuren pay-or-okay-model Der Spiegel image

In de zomer van 2021 is een AVG-klacht ingediend tegen het pay-or-okay-beleid van Der Spiegel bij de Duitse gegevensberschermingsautoriteit. De toezichthouder boog zich over de situatie, en kwam drie jaar later tot het oordeel dat de werkwijze in principe toelaatbaar was. noyb stelt echter dat de toezichthouder niet 'serieus is ingegaan' op de feiten.

'Maximaal 10% wil daadwerkelijk gepersonaliseerde reclame'

"Er wordt niet gerechtvaardigd waarom gebruikers moeten betalen voor hun basisrechten als vrijwillige toestemming en echte keuzevrijheid moeten worden beschouwd. Het is bekend dat meer dan 99,9% instemt met tracking wanneer ze worden geconfronteerd met 'par or okay'. Toch wil slechts 3-10% daadwerkelijk gepersonaliseerde reclame. Ondertussen heeft zelfs de Europese Commissie aanzienlijke twijfels geuit over de legaliteit van het model", schrijft noyb in een persbericht.

Max Schrems, erevoorzitter van noyb: "Het gebruik van 'Pay or Okay' resulteert in een toestemmingspercentage van 99,9%. Zelfs de DDR haalde niet zo'n hoog niveau van onechte toestemming. Er kan hier geen sprake zijn van vrijwillige toestemming. Het lijkt er gewoon op dat de Hamburgse autoriteiten niets willen weten van dergelijke cijfers."

'Toezichthouder gaf Der Spiegel juridisch advies'

noyb hekelt de werkwijze van de toezichthouder. Het stelt onder meer dat er nauw overleg was tussen de toezichthouder en Der Spiegel, en dat het Duitse nieuwsmedium feedback heeft gekregen van de toezichthouder over beoogde wijzigingen. Hiervoor bracht de toezichthouder uiteindelijk 6,140 euro in rekening. noyb stelt dat de toezichthouder hierdoor in feite juridisch advies heeft verstrekt aan Der Spiegel.

Ook stelt noyb dat de gegevensbeschermingsautoriteit een ander mediabedrijf eerder actief heeft aangemoedigd over te stappen op een pay or okay-model, en is hierover kritisch. Schrems: "Niemand zou tegelijkertijd advocaat en rechter moeten zijn. De gegevensbeschermingsautoriteit in Hamburg lijkt er echter geen probleem in te zien om bedrijven te adviseren of zelfs actief op te roepen tot de invoering van 'Pay or OK' in plaats van de feiten objectief te onderzoeken. Het is duidelijk dat de autoriteit de veranderingen die ze heeft geregeld niet als illegaal zal beschouwen."

Via een gang naar de rechter wil noyb het besluit van de gegevensbeschermingsautoriteit laten terugddraaien. Dit zou betekenen dat de toezichthouder zich opnieuw over de klacht moet buigen en de werkwijze van Der Spiegel opnieuw moet toetsen.

Meer informatie is hier beschikbaar.

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!