Microsoft: Delta Air Lines weigerde hulp na CrowdStrike-storing
Microsoft beschuldigt Delta ervan hulp te hebben geweigerd in de nasleep van de omvangrijke Windows-storing veroorzaakt door een CrowdStrike-update. De luchtvaartmaatschappij zou dit hebben gedaan aangezien zijn IT-systemen niet up-to-date waren.
De kritiek van Microsoft onderschrijft eerdere kritiek door CrowdStrike zelf. CrowdStrike reageerde hiermee op uitspraken van Delta Air Lines topman ... dat de luchtvaartmaatschappij zich op juridische stappen tegen CrowdStrike beraadt. Delta Air Lines stelt door de storing zo'n 500 miljoen dollar schade te hebben geleden, en wil deze schade op CrowdStrike verhalen.
'Volg- en planningsysteem draaide niet op Windows of Azure'
Microsoft uit zijn kritiek in een brief gericht aan Delta Air Lines, die ook met diverse Amerikaanse media is gedeeld. De techgigant schrijft in de brief dat 'snel duidelijk wordt dat Delta vermoedelijk Microsoft's hulp heeft geweigerd aangezien het IT-systeem waarvan het herstel de meeste moeite kostte - zijn volg- en planningssysteem voor personeel - onder beheer stond van andere technologieproviders zoals IBM en draaide op systemen van dergelijke providers, en niet op Microsoft Windows of Azure.
Ook meldt Microsoft onderzocht te hebben waarom het herstel van getroffen systemen bij Delta Airl Lines fors langer in beslag nam dat bij concurrenten, waaronder American Airlines en United Airlines. "Onze voorlopige resultaten van onze reviews suggereren dat Delta in tegenstelling tot zijn concurrenten zijn IT-infrastructuur niet heeft gemoderniseerd', meldt Microsoft.