Delta Air Lines: Aanbod voor hulp van CrowdStrike kwam te laat
Delta Air Lines uit felle kritiek op CrowdStrike. In een brief stelt de luchtvaartmaatschappij dat CrowdStrike de schuld voor de IT-storing veroorzaakt door een CrowdStrike-update van zich af probeert te schuiven. Ook stelt het dat de hulp die CrowdStrike aanbod te laat kwam.
Een problematische update van CrowdStrike veroorzaakte vorige maand een omvangrijke storing op Windows-systemen wereldwijd. De systemen raakten in een bootloop en konden daardoor niet meer opstappen. Miljoenen systemen wereldwijd zijn getroffen.
1,3 miljoen klanten getroffen
Ook de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij werd getroffen. Meer dan 37.000 systemen van Delta Air Lines zouden problemen hebben ervaren. 1,3 miljoen klanten zouden hierdoor zijn getroffen, meldt een advocaat van Delta Air Lines in een nieuwe brief gericht aan het juridische team van CrowdStrike. De luchtvaartmaatschappij stelt zeker 500 miljoen dollar schade te hebben geleden.
Delta Air Lines liet eerder al weten juridische stappen te onderzoeken tegen CrowdStrike en Windows te nemen. Beide partijen stellen echter dat Delta Air Lines diverse fouten heeft gemaakt. Zo zouden systemen van Delta Air Lines niet up-to-date zijn, en zou de luchtvaartmaatschappij aangeboden hulp hebben geweigerd.
CrowdStrike beschuldigd van grove nalatigheid en wangedrag
In een nieuwe brief ontkent Delta Air Lines en stelt dat er 'geen basis is om te suggereren dat Delta op welke manier dan ook verantwoordelijk is voor de foutieve software die systemen wereldwijd liet crashen'. Het beschuldigt CrowdStrike van grove nalatigheid en wangedrag. Het wijst er daarbij onder meer op dat CrowdStrike de problematische update niet gefaseerd naar klanten heeft gedistribueerd, maar in één keer voor alle gebruikers beschikbaar maakte. De advocaat van Delta Air Lines stelt ook dat CrowdStrike de ernst van de situatie niet heeft onderkent.
Delta Air Lines stelt dat CrowdStrike daarnaast pas laat hulp heeft aangeboden, en stelt dat het initieel alleen kon terugvallen op publiek beschikbare informatie. Ook claimt het dat een geautomatiseerde fix die op 21 juli beschikbaar is gesteld een tweede bug bevatte, waardoor diverse machines zonder extra handelingen niet konden herstellen. CrowdStrike-topman Kurts zou op 22 juli pas contact hebben opgenomen met Delta-topman Ed Bastain, bijna vier dagen na de storing. Delta zou in dat stadium de meest kritieke systemen al hebben hersteld, meldt de advocaat in de brief, waarover onder meer Reuters schrijft.