Redactie - 19 augustus 2024

Meta zet een streep door desinformatietracker CrowdTangle

Meta stopt met CrowdTangle, een trackingtool om desinformatie op te sporen. Er is een opvolger, maar daar zijn gebruikers buiten Meta minder enthousiast over.

Meta zet een streep door desinformatietracker CrowdTangle image

CrowdTangle was ooit een marketingtool, hoofdzakelijk om posts op Facebook, en hun engagement, in kaart te brengen. In 2016 werd het bedrijf overgenomen door Facebook (intussen omgedoopt tot Meta) zelf.

Meta besloot de tool op 14 augustus stop te zetten. In plaats daarvan wijst het gebruikers naar haar eigen Content Library, een andere tool die publieke posts op het platform opvolgt.

Maar die wissel gaat ook gepaard met minder mogelijkheden. Zo is de Content Library enkel beschikbaar voor academici en nonprofit organisaties die (wetenschappelijk) onderzoek doen naar dingen op Facebook en Instagram. Veel onderzoekers en de meeste journalisten mogen er bijvoorbeeld niet mee aan de slag. Ook regulatoren zouden de tool niet kunnen of mogen gebruiken.

Meta zelf verdedigt haar keuze. Eerder in mei nog zei het hoofd van global affairs Nick Clegg dat de tool aftakelend is en geen accuraat inzicht geeft door bijvoorbeeld vooral te focussen op accounts met veel engagement of veel volgers.

Gebruikers ontevreden

Techcrunch sprak met een aantal gebruikers en organisaties die de tool de afgelopen jaren gebruikten. Daar klinkt het dat de Content Library slechts een fractie van de functionaliteiten bevat. Zij benadrukken dat het net de accounts met veel engagement zijn die je wil volgen om desinformatie snel op te merken. Techcrunch merkt daarbij fijntjes op dat de tool in 2020 nog het werkmiddel was dat Meta aanbood aan de Amerikaanse overheid en lokale verkiezingsinstanties om desinformatie op te sporen.

Meta van haar kant zegt dat het dashboard van Content Library intussen werd uitgebreid en dat binnenkort ook Threads onder de tool zal vallen. Reels uit Instagram werden eerder al toegevoegd.

Mogelijk werd Meta voor haar keuze deels geïnspireerd door X (Twitter). Daar besloot ondernemer Elon Musk na de overname de API stevig betalend te maken, waardoor veel onderzoekers plots niet of moeilijk aan de publieke data van het platform konden. Dat gebeurde relatief ongestraft waardoor Meta mogelijk denkt hetzelfde te kunnen doen, waardoor mensen nu minder inzicht hebben in wat er op het platform gebeurt.

In samenwerking met Data News

Gartner BW tm 02-11-2024 Dutch IT Golf Cup BW tm 16-09-2024
Dutch IT Security Day BN tm 15-10-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!