Canalys: managed cybersecurity services geconfronteerd met bedreigingen
Het aantal channel partners dat managed cybersecurity services levert, groeit snel. Vaak maken ze gebruik van externe partijen om beheerde detectie- en responsservices te leveren om klanten te helpen veiliger te blijven. Het aantal partners dat cybersecuritydiensten aanbiedt, neemt toe en dit vergroot de dreiging voor klanten. Dit schrijft Canalys analist Robin Ody in een analyse.
Canalys schat dat managed detection and response (MDR) services met 50% zullen groeien in 2024 tot een waarde van 9 miljard dollar. Dit komt deels door de toenemende beschikbaarheid van third-party security operations center services, hetzij van managed security services providers (MSSP's) of IT cybersecurity vendors. Er zijn ook externe factoren die klanten ertoe aanzetten om meer cybersecurity services te adopteren, zoals overheidsregulering, vereisten voor naleving van de toeleveringsketen en eisen voor cyberverzekeringen.
Maar partners die cybersecurity managed services aanbieden, moeten ook precies weten wat ze krijgen qua respons- en herstelmogelijkheden van hun externe MDR-providers. Een aanzienlijke groei in het aantal rechtszaken waarbij kanaalpartners en eindklanten betrokken zijn in gevallen waarin cyberinbreuken hebben plaatsgevonden, toont aan dat er een kloof is tussen MSP's en klanten met betrekking tot de taken van beide partijen.
Daarom is het zo belangrijk voor kanaalpartners om één duidelijke methode te hebben om cybersecuritydiensten aan klanten te leveren, die begint bij de beoordelings- of adviesfase en doorloopt tot post-breach forensics. Kanaalpartners hebben te maken met een enorm complex cyberlandschap. In sommige gevallen zijn de technologie en de bedreigingen slechts het topje van de ijsberg. Partners moeten hun klanten, toezichthouders, verzekeraars, advocatenkantoren, ISV's, externe dienstverleners en een hele reeks andere actoren in hun ecosystemen begrijpen.
MSSP
Omdat steeds meer partners cybersecurity managed services aanbieden, is het van vitaal belang dat ze duidelijk zijn over de services die ze kunnen leveren en welke hiaten worden opgevuld door derden, of het nu helpdesk operators, MSSP's, leveranciers of anderen zijn. Ze moeten ook weten hoe ze deze realiteit met hun klanten kunnen communiceren, terwijl ze tegelijkertijd de naleving handhaven, niet alleen voor hun klanten maar ook voor zichzelf.
Daarom moeten leveranciers en MSSP's veel explicieter zijn bij het beschrijven van de services die ze aanbieden. Als hun servicevoorwaarden alleen betrekking hebben op het monitoren en waarschuwen van een partner in geval van een inbreuk of een cyberincident, maar geen proactieve respons en/of herstel, moeten ze hier openhartig over zijn. Tegenwoordig worden partners te vaak betrapt en kunnen de gevolgen ernstig zijn.
Dit wordt besproken in de Expert Hub “MSP Reality Check” tijdens de komende Canalys Forums 2024 , met een panel van leveranciers en topkanaalpartners.
Canalys Forums 2024
De Canalys Forums 2024- evenementen zullen toonaangevende kanaalgerichte leveranciers, hun partners en het toonaangevende Canalys-team in de sector presenteren. Deze evenementen bieden senior executives bij partnerbedrijven de mogelijkheid om te bespreken hoe ze zich snel kunnen aanpassen aan de veranderende behoeften van hun klanten. Zorg ervoor dat u zich registreert om er zeker van te zijn dat u erbij bent.
EMEA: 8-10 oktober, Berlijn, Duitsland
NOORD-AMERIKA: 22-24 oktober, Miami, Florida
APAC: 3-5 december, Bali, Indonesië