'Gegevens chauffeurs door Uber gedeeld met opsporingsdiensten buiten EU'
Privacygevoelige informatie van chauffeurs is door Uber gedeeld met opsporingsinstanties buiten de Europese Unie (EU). Het gaat onder meer om namen, foto's en gegevens over inkomsten van Europese chauffeurs.
Dit melden Trouw, Investico en het FD op basis van onderzoek. Uit uitgelekte data die in handen is van een internationaal journalistencollectief blijkt dat Uber in 2019 gehoor heeft gegeven aan een verzoek van de Colombiaanse overheid, die gegevens opvroeg over een chauffeur. Uber zou hierop een lijst met alle ritten, de persoonsgegevens en de inkomsten van deze persoon aan de Colombiaanse autoriteiten hebben overhandigd. Ook zou uit de uitgelekte data blijken dat Uber zich actief inzet om mee te werken met buitenlandse autoriteiten, met als doel de banden met deze overheden aan te halen.
Uber ontkent privacywetgeving te overtreden
Uber bevestigt in een reactie dat het af en toe informatie deelt met politiediensten, maar zegt daarbij de Europese privacywetgeving niet te overtreden. Zo meldt het een team dat hebben dat 24/7 beschikbaar is voor het ondersteunen van politie en hulpdiensten bij 'veiligheidsincidenten en noodsituaties', meldt het bedrijf in een reactie aan de NOS.
Het taxibedrijf benadrukt zich daarbij aan de Europese wet te houden. Zo meldt het alle verzoeken te beoordelen en daarbij alle regelgeving, de rechten en de vrijheden van gebruikers in acht te nemen. Dat is opvallend, aangezien Europese bedrijven niet zo maar gegevens mogen delen met buitenlandse opsporingsdiensten; dat loopt normaliter altijd via politiediensten.
Boete van 290 miljoen euro
Vorige week kreeg Uber van de Autoriteit Persoonsgegevens nog een boete van 290 miljoen euro opgelegd vanwege het doorgegeven van gegevens van Europese taxichauffeurs naar de Verenigde Staten (VS). Het verstuurde de data naar zijn hoofdkantoor in de VS. Het bedrijf zou daarbij de privacywetgeving niet hebben gevolgd. Het ging toen onder meer om foto's, betaalgegevens, identiteitsbewijzen en locatiegegevens van Europese chauffeurs. In sommige gevallen zouden ook medische informatie en strafrechtelijke gegevens zijn gedeeld.