Britse toezichthouder: Google misbruik dominante marktpositie op advertentiemarkt
Google maakt misbruik van zijn dominante marktpositie bij het aanbieden van advertentiediensten, oordeelt de Britse Competition & Markets Authority (CMA). Het bedrijf zou eigen diensten voorrang geven met advertenties, en zo concurrenten niet de mogelijkheid bieden op gelijkwaardige manier te concurreren.
De Amerikaanse techgigant is het niet eens met de Britse kritiek. Het stelt dat de CMA de zaak op onjuiste interpretaties van de advertentietechnologiesector baseert. Het zegt het oneens te zijn met de visie van de toezichthouder.
Het oordeel van de Britse toezichthouder ligt in lijn met zorgen die zowel de Europese Unie (EU) en de Verenigde Staten (VS) eerder al uitten over de werkwijze van de Amerikaanse techgigant. Zo dreigde de Europese Commissie na een voorlopig onderzoek een miljardenboete op te leggen aan Google. Door de omvang van het techbedrijf neemt de Europese Commissie mogelijk geen genoeg met eventuele toezeggingen van het bedrijf om zijn gedrag te verbeteren; mogelijk moet Google zich van de Commissie opsplitsen.