Ontslagronde bij Ricoh
De Japanse printerfabrikant Ricoh gaat herstructureren. In totaal verdwijnen tweeduizend banen bij het bedrijf, waarvan de helft buiten Japan.
Ricoh is een speler op het gebied van printers en aanvullende diensten bij bedrijven. Deze markt heeft het al langer moeilijk door de toenemende digitalisering. Sinds de COVID-19 pandemie is de hoeveelheid die op kantoor wordt geprint daarnaast sterk teruggelopen.
Dat is ook terug te zien in de winstgevendheid van het bedrijf, waardoor het bedrijf nu een herstructurering aankondigt. Het bedrijf wil meer richting kantoordiensten transformeren en maakte begin deze zomer al bekend dat het de printerafdeling zou afstoten naar een joint-venture die het samen met Toshiba Tec opzet onder de naam Etria.
Minder mensen nodig
Dat maakt dat er minder mensen nodig zijn voor de verkoop en het onderhoud van multifunctionals en andere printtoestellen. Het betekent dat het bedrijf wil afslanken waarbij er duizend banen buiten Japan verdwijnen, en nog eens duizend binnen het land. Voor die laatste groep start het bedrijf een vrijwillig pensioneringsplan op.
De totale herstructureringskosten komt dit fiscaal jaar op 16 miljard yen (103 miljoen euro). Dat moet vanaf fiscaal jaar 2025 een jaarlijkse besparing van 9 miljard yen (58 miljoen euro) opleveren.
In samenwerking met Data News