Wouter Hoeffnagel - 18 september 2024

Gebrek aan samenwerking business en IT hindert hyperautomation-trajecten

Bijna drie op de vier Nederlandse bedrijven (72%) ziet een gebrek aan samenwerking tussen business en IT als de grootste uitdaging bij de implementatie van hyperautomation-technologie. Dit staat het ontwikkelen van een hyperautomation-oplossing die volledig aansluit bij de behoeften of prioriteiten van de business in de weg.

Gebrek aan samenwerking business en IT hindert hyperautomation-trajecten image

Dit blijkt uit een onderzoek van Ciphix onder tientallen Nederlandse bedrijven. Behalve een gebrek aan samenwerking, ervaren bedrijven die hyperautomation willen implementeren ook tekorten aan middelen en expertise (64%) en missen ze vaak een duidelijke visie op digitalisering (60%).

Sneller inspelen op marktveranderingen

Bedrijven overwegen hyperautomation vooral om sneller en flexibeler te kunnen reageren op marktveranderingen (52%). Daarnaast willen ze de ontwikkeling van applicaties versnellen (36%) of medewerkers in staat stellen om zelf applicaties te bouwen (28%).

Wanneer gevraagd wordt naar de grootste gevaren van het uitstellen van hyperautomation, vrezen bedrijven vooral operationele inefficiëntie, hogere kosten en een productiviteitsdaling (80%). Daarnaast maken ze zich zorgen over het niet kunnen bijbenen van trends en marktontwikkelingen (64%) en het verliezen van hun concurrentievoordeel (40%).

Marijn van de Poel, Chief Strategy Officer bij Ciphix: “Door verschillende technologieën te combineren, kunnen veel bedrijfsprocessen tegenwoordig geoptimaliseerd en geautomatiseerd worden, wat de productiviteit en het concurrentievermogen van bedrijven aanzienlijk verbetert. Echter geven onze klanten, prospects en partners aan dat er nog steeds een gebrek aan samenwerking tussen business en IT is, wat de waarde van implementaties beperkt. Dit is zonde, want slimme automatisering biedt juist enorme kansen om menselijk potentieel beter te benutten. Met onze expertise helpen we graag deze barrières te doorbreken en een toekomstbestendig bedrijfsleven in Nederland te ondersteunen.”

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!