Witold Kepinski - 25 september 2024

Google breidt AI mogelijkheden uit

Google Cloud introduceert productinnovaties en updates voor zijn AI-portfolio tijdens Gemini at Work. Gemini at Work is een wereldwijd virtueel evenement dat laat zien hoe klanten van Google Cloud over de hele wereld generatieve AI op grote schaal inzetten zo meldt de tech gigant.

Google breidt AI mogelijkheden uit image

Om bedrijven te ondersteunen bij het omzetten van experimentele ideeën naar productie met generatieve AI, stelt Google Cloud de nieuwste modellen uit de Gemini-familie beschikbaar via het Vertex AI-platform. Daarnaast lanceert het een nieuwe Customer Engagement Suite, die Google Cloud's Contact Center AI-oplossing combineert met nieuwe generatieve AI-functionaliteiten, en introduceert het verbeterde data­bescherming op bedrijfsniveau voor Gemini in Google Workspace.

Toegankelijkheid van de nieuwste Google AI-modellen op Vertex AI

Het doel van Google Cloud is om de beste modellen voor zakelijke toepassingen beschikbaar te stellen aan klanten, door de grenzen op het gebied van prestaties, latency en kosten te verleggen zo meldt Google.

Updates van de Gemini-modellen:

De recent bijgewerkte versies van de Gemini 1.5 Pro en Flash-modellen zijn nu algemeen beschikbaar via Vertex AI. Deze nieuwe versies bieden kwaliteitsverbeteringen op het gebied van wiskunde, begrip van lange contexten en visuele analyse.

Wat betreft latency is de nieuwe versie van Gemini 1.5 Flash 60 procent sneller dan GPT-4o mini, aldus Google.

Gemini 1.5 Pro, met een contextvenster van twee miljoen tokens, is ook algemeen beschikbaar en helpt het bedrijven bij het aanpakken van complexe taken. Denk aan het analyseren van twee uur durende video's, het beantwoorden van vragen over grote codebases, en het doorgronden van lange contracten of financiële documenten.

Updates van Imagen 3:

Imagen 3 is nu algemeen beschikbaar en biedt verbeteringen op diverse gebieden, zoals het begrijpen van prompts, het opvolgen van instructies en het leveren van fotorealistische kwaliteit. Daarnaast biedt het nog meer controle over tekst in afbeeldingen. Google Cloud heeft dit jaar bijna vijf keer zoveel gebruik van de Imagen API op Vertex AI gezien.

Klantbetrokkenheid moderniseren met Google AI

Om klanten te ondersteunen bij innovatie met de kracht van Google Cloud's eigen agents, introduceert Google de Customer Engagement Suite met Google AI. Deze nieuwe end-to-end applicatie verenigt de meest geavanceerde conversatie-AI-producten van Google Cloud met omni-channel contactcenterfunctionaliteit als service (CCaaS), en profiteert van de snelheid en multimodaliteit van het nieuwste Gemini 1.5 Flash-model van Google.

Customer Engagement Suite met Google AI levert:

Omnichannel-functies voor web, mobiel, spraak, e-mail en apps op één platform. Dit biedt bedrijven naadloze klantinteracties via al hun kanalen en de mogelijkheid om realtime gegevens van hun klantenactiviteiten te analyseren. Daarnaast voorziet het operationele managers en kwaliteitsbewakingsteams van KPI's, categorieën om prioriteit aan te geven en verbeterpunten voor een betere klantbetrokkenheid.

Ondersteuning voor multimodale informatie, waaronder tekst, spraak en afbeeldingen, dankzij de multimodale mogelijkheden van Gemini. Stel je voor: je belt je mobiele provider om te zeggen dat je je telefoon wilt inruilen. Terwijl de virtuele agent je door het proces begeleidt, ontvang je een sms met stapsgewijze instructies. Om het nog gemakkelijker te maken, stuurt de virtuele agent nuttige afbeeldingen of visuele hulpmiddelen rechtstreeks naar je telefoon met antwoorden op je vragen. Dit maakt een mogelijk verwarrend proces eenvoudig en zorgt voor een uitstekende klantervaring.

Rule-based controls én generatieve AI, zodat bedrijven een breed scala aan problemen kunnen aanpakken die zich bij hun klanten kunnen voordoen. Bijvoorbeeld: een klant die met een bankmedewerker spreekt, moet misschien zijn identiteit verifiëren via een specifieke set verificatievragen. Tegelijkertijd kan de klant de bank vragen: "Wat is de beste hypotheekaanbieding voor mij? Kun je deze vergelijken met de producten die je aanbiedt?" Het eerste vereist een deterministische flow, het tweede een generatieve flow.

Gegrond voor nauwkeurigheid in de antwoorden. De Gemini-modellen die door de Customer Engagement Suite met Google AI worden gebruikt, kunnen worden gebaseerd op informatie uit de eigen bronnen van een organisatie om hoge nauwkeurigheid in de gegenereerde antwoorden te waarborgen. Dit zorgt ervoor dat AI-agenten directe ondersteuning kunnen bieden aan klantenservicemedewerkers, zodat zij klantproblemen sneller en nauwkeuriger kunnen oplossen.

Google Workspace

Om ervoor te zorgen dat generatieve AI iedere werknemer van voordelen voorziet, kondigt Google Cloud aan dat de standalone Gemini app (gemini.google.com) nu is opgenomen als onderdeel van de Workspace Business, Enterprise en Frontline pakketten. Via de beheerdersconsole hebben klanten de keuze en de controle over hoe de Gemini-app omgaat met het bewaren van gebruikersprompts en gegenereerde reacties. Tegelijkertijd hebben ze de zekerheid dat Gemini geen gegevens van hun organisatie, gebruikersprompts of gegenereerde reacties gebruikt om Gemini-modellen te trainen of te verbeteren.

Door gebruik te maken van ingebouwde AI in Google apps, waaronder Gmail, Docs en Drive, besparen gebruikers meer tijd. En het gaat er niet alleen om meer gedaan te krijgen, maar het ook echt goed te doen. 75 procent van de dagelijkse gebruikers van Gemini for Workspace zegt dat het de kwaliteit van hun werk verbetert.

Om bedrijven van elke omvang te helpen de steeds geavanceerdere en grootschaliger beveiligingsbedreigingen voor te blijven, heeft Google Cloud ook een nieuwe beveiligingsadviseur aangekondigd. De beveiligingsadviseur biedt inzichten op maat van de onderneming, bruikbare richtlijnen en aanvullende controles voor de preventie van bedreigingen en gegevensbescherming, rechtstreeks naar de inbox van een IT-beheerder, met aanbevelingen op maat om de beveiliging van de organisatie te verbeteren. Dit omvat een begeleide ervaring voor het implementeren van aanbevolen verdedigingsmechanismen tegen bedreigingen, accountbeveiligingsmaatregelen en mogelijkheden voor gegevensbescherming. In de komende weken zal de beveiligingsadviseur worden uitgerold naar alle Workspace Business-klanten.

AI-assistent

In het tijdperk van generatieve AI blijven de toewijding van Google aan de privacy, vertrouwelijkheid en beveiliging van gegevens de kern van het productontwerp. Gemini voor Workspace is volgens Google een generatieve AI-oplossing die is gecertificeerd volgens industriestandaarden voor beveiliging en privacy, zoals SOC 1/2/3, ISO 27001 en ISO 27701. Met Gemini krijgen bedrijven een AI-assistent op bedrijfsniveau die hen kan helpen om vandaag nog aan hun compliance-eisen te voldoen zo meldt Google.

Google Cloud blijft samenwerken met klanten om hen te helpen echte zakelijke waarde te leveren in de vorm van meer leads, conversies, verkoop en winst. Alleen al dit jaar is het gebruik van Gemini API's op Vertex AI met 36 keer toegenomen. Dit is volgens Google een duidelijke bevestiging dat bedrijven de overstap maken van Gen AI-experimenten naar echte productie om uitdagingen op geheel nieuwe manieren op te lossen.

ALSO BW tm 16-10-2024 DIC Awards BW tm 21-10-2024
ALSO BN + BW tm 16-10-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!