Witold Kepinski - 30 september 2024

Canalys: Partnerprogramma's worden herboren

De druk op partnerleiders om in het decennium van het ecosysteem op een nieuw niveau van schaal, complexiteit en personalisatie te presteren, neemt toe. Dit schrijft Canalus analist Rachel Brindley in onderstaande analyse.

Canalys: Partnerprogramma's worden herboren image

Programma-evolutie is van vitaal belang voor de betrokkenheid van partners

De toenemende diversiteit van het partnerecosysteem creëert nieuwe uitdagingen voor leverancierspartnerprogrammaleiders om aan te pakken. De verschuiving van de traditionele metalen programmaniveaus naar op punten gebaseerde systemen (vooral bij softwareleveranciers), het erkennen van certificering, specialisaties en competenties gaat onverminderd door en het simpelweg verhandelen van de grootste hoeveelheden omzet toont niet altijd de invloed die een partner op de leverancier heeft.

Leveranciersprogramma's worden steeds globaler en ondersteunen de toenemende aantallen verkoopbewegingen en partnertypen. Deze parapluprogramma's huisvesten nu vaak iedereen, van GSI's tot de kleinste wederverkopers. Programma's moeten zich aanpassen om de waarde te erkennen die partners gedurende de hele levenscyclus van de klant brengen, waarbij leveranciers erkennen en belonen hoe partners adviseren, transacties uitvoeren, beheren en hun klantbetrokkenheid vernieuwen.

Automatisering van programma's en de rol die dashboards spelen, worden steeds belangrijker voor de partnerervaring. AI heeft ook invloed op partnertraining en certificeringsvereisten, waarbij leveranciers hun vereisten uitbreiden om de verschuiving naar AI-vaardigheden te versnellen.

Uit recente peilingen van Canalys blijkt dat aantrekkelijke kortingen en incentives nog steeds relevant zijn, maar dat het gemak waarmee u aan een programma kunt deelnemen het allerbelangrijkste is.

Tijdens onze partnerprogrammasessies bespreken we de volgende onderwerpen:

  • Hoe belangrijk zijn partnerprogramma's voor partnerorganisaties?
  • Hoe selecteren partners op welke leveranciers ze de meeste focus leggen? Hoe vaak beoordelen partners hun leveranciersportefeuilles?
  • Hebben partners een lijst met verwachtingen en vereisten waaraan een leverancier moet voldoen om in aanmerking te komen als een van hun strategische partners? Hoe beheren partners dit? Is dit voor de gehele leveranciersportefeuille, of per bedrijfsmodel of producten? Hoe beïnvloedt dit hoe partners MDF overeenkomen met hun leveranciers?
  • Er zijn veel verschillende verkoopbewegingen voor partners. Hoe ontwikkelen leveranciers hun programma's verder dan transactionele wederverkoop? Hoe erkennen ze partners die een adviserende rol spelen?
  • Hoe herkennen leveranciers de rol die de partner speelt in de gehele levenscyclus van de klant met de verschuiving naar as-a-service en ARR? Hoe beïnvloedt dit MDF- of co-marketingprogramma's van leveranciers?
  • Hoe zal AI partners en leveranciers ondersteunen bij de uitvoering van partnerprogramma's? Wat zijn de uitdagingen en kansen?
  • Hoe gaan leveranciers en partners om met cloudmarktplaatsen en wat betekent dat voor co-selling?

Partnerprogramma's zijn van vitaal belang voor technologieleveranciers, omdat ze relaties helpen stroomlijnen. De partnerprogrammakaders stellen duidelijke richtlijnen vast die leveranciers en partners ondersteunen om gezamenlijk bedrijfsresultaten te behalen. Naarmate de complexiteit toeneemt en de automatisering van programma's toeneemt, moeten leveranciers ervoor zorgen dat hun programma's effectieve communicatie en ondersteuning blijven bevorderen en langetermijnrelaties blijven opbouwen die wederzijds voordeel opleveren en groei en voortdurende innovatie stimuleren.

We bespreken de verschillende benaderingen om waarde te realiseren die verder gaat dan wederverkoop binnen het kanaal op de Canalys Forums 2024. Deze evenementen zullen toonaangevende leveranciers op het gebied van kanalen, hun partners en het toonaangevende Canalys-team in de sector bevatten. Zorg ervoor dat u zich registreert om er zeker van te zijn dat u erbij kunt zijn.

Als u een kanaalpartner bent die graag meer wil weten over de kansen op het gebied van AI, evoluerende partnerprogramma's, marktplaatsen, hybride cloud, cyberbeveiliging en meer, raden we u aan om u te registreren voor de
Canalys Forums 2024 . Tijdens deze evenementen krijgen partners de kans om meer te weten te komen over de nieuwste trends op het gebied van AI en te ontdekken hoe zij zich snel kunnen aanpassen aan de veranderende behoeften van hun klanten, samen met topdistributeurs en leveranciers die zich op specifieke kanalen richten.

EMEA: 8-10 oktober, Berlijn, Duitsland
NOORD-AMERIKA: 22-24 oktober, Miami, Florida
APAC: 3-5 december, Bali, Indonesië

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!