Wouter Hoeffnagel - 14 oktober 2024

Gartner verwacht 85 miljoen EV's op de weg eind 2025

Tegen het einde van 2025 zijn er wereldwijd naar verwachting 85 miljoen elektrische voertuigen (EV's) op de weg, voorspelt marktonderzoeker Gartner. Het gaat om auto's, bussen, bestelwagens en zware vrachtwagens.

Gartner verwacht 85 miljoen EV's op de weg eind 2025 image

"Ondanks verschillende obstakels in de EV-markt van de afgelopen maanden, verwachten we dat het aantal EV's wereldwijd in 2024 zal oplopen tot 64 miljoen en met 33% zal toenemen in 2025," aldus Jonathan Davenport, Senior Director Analyst bij Gartner. "Veel bedrijven hebben de overstap naar EV's te optimistisch ingeschat, wat leidde tot vertragingen in de introductie van nieuwe EV-modellen. De groei in 2025 zal voornamelijk worden gedreven door hogere verkopen in China (58%) en Europa (24%), die samen naar verwachting 82% van alle EV's wereldwijd zullen vertegenwoordigen."

Aantal BEV's stijgt snel

Gartner voorspelt dat het aantal batterij-elektrische voertuigen (BEV's) wereldwijd tegen eind 2025 bijna 62 miljoen zal bereiken, een stijging van 35% ten opzichte van 2024. Plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV's) zullen naar verwachting iets langzamer groeien en een totale basis van 23 miljoen bereiken in 2025, een stijging van 28% ten opzichte van 2024.

Regionaal gezien blijft het aantal EV’s in China het grootste ter wereld, en dit zal naar verwachting zo blijven tot ver in het volgende decennium. De vraag naar EV’s blijft gestaag toenemen in Europa en Noord-Amerika, die in 2024 samen goed zijn voor 36% van het wereldwijde aantal EV’s. In 2025 verwacht Gartner dat er 49 miljoen EV's op de Chinese wegen zullen rijden, vergeleken met 20,6 miljoen in Europa en 10,4 miljoen in Noord-Amerika.

95% van EV-batterijen tegen 2030 gerecycled

Met de verwachte toename van EV-verkopen blijft een tekort aan grondstoffen een zorgpunt. “Een sterke recyclinginspanning voor het hergebruik van materialen uit versleten batterijen en productieschroot, samen met EU-wetgeving die batterijrecycling verplicht stelt, kan de noodzaak voor verdere ontginning van mineralen verminderen,” zegt Davenport.

Davenport voegt hieraan toe: “Aangezien de concentraties van zeldzame metalen in batterijen hoger zijn dan in natuurlijke ertsen, kunnen versleten batterijen worden gezien als rijke bronnen. Als deze op grote schaal worden herwonnen, kan dit de commerciële levensvatbaarheid van EV's ondersteunen door de prijzen van batterijen te verlagen en voorkomen dat batterijen op onethische wijze worden weggegooid of op stortplaatsen terechtkomen.”

Gartner-klanten kunnen meer lezen in het rapport “Forecast: Electric Vehicle Shipments, Worldwide, 2023-2032.”

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!