Redactie - 28 oktober 2024

Schneider Electric: Circulair is een kwestie van gezond verstand

Circulair is een kwestie van gezond verstand voor Schneider Electric, zo benadrukt Geoffrey Richard (foto), Circular Economy Director bij Schneider Electric, tijdens een gesprek met Dutch IT Channel en Dutch IT Leaders. Het is een van de trends waarop de fabrikant al jaren inspeelt.

Schneider Electric: Circulair is een kwestie van gezond verstand image

Richard werkt sinds acht jaar in verschillende functies bij de Franse tak van Schneider Electric. Vanaf 2022 als hoofd van het circulaire-economieprogramma. Gevraagd naar de trends op het vlak van duurzaamheid ziet hij een uitdaging bij het samengaan van IT- en OT-systemen. “Er is een voortgaande digitalisering die we in duurzame banen moeten weten te leiden.”

Hij wijst erop dat de mensheid te veel grondstoffen gebruikt. “We verbruiken nu al 1,75 planeet Aarde per jaar. Als we zo doorgaan, verbruiken we meer dan twee planeten per jaar. Dan constateer ik: Schneider Electric loopt voorop. Duurzaamheid zit in ons DNA. We zijn in 2008 al met onze duurzaamheidsreis begonnen. In dit proces hebben we duurzaamheid opgeschaald naar de gehele waardeketen van Schneider Electric. Dat betekent dat duurzaamheid een kernwaarde is voor elke Schneider Electric-medewerker. We zijn ervan overtuigd dat we onze gehele waardeketen kunnen ondersteunen op dit pad van duurzaamheid. Om te beginnen bereiken we dat met onze eigen leveranciers, met wat we het 'zero carbon'-project noemen.”

Inname-diensten

“En nu werken we ook samen met onze klanten, partners en channel IT-partners, om duurzaamheid ook in hun eigen waardeketen te vergroten. Het grote nieuws van vandaag, hier op het Canalys Forum EMEA event in Berlijn, is de presentatie van onze circulaire Smart-UPS, eenfase apparatuur plus inname-diensten, uitgevoerd via het partner-ecosysteem van Schneider Electric in Frankrijk. Deze diensten worden gecombineerd met vervanging, recycling en grondige testprocessen in het lokale reparatiecentrum van Schneider Electric.”

“Voor zover ik me kan herinneren, waren stroomonderbrekers het eerste elektrische product van Schneider Electric. Die waren gemaakt met een levensduur van 40, 50, 60 jaar. Dus we hebben ons altijd al gericht op het produceren van duurzame producten. En in feite deden we al aan circulaire economie voordat de semantiek ervan werd uitgebreid naar de bedrijfswereld. Circulaire economie is wat het is. Het is gezond verstand; weet je nog dat jouw ouders stopcontacten lieten repareren? In feite komen we terug bij dingen die letterlijk deel uitmaken van het gezond verstand. Daarom hebben we in 2021 een divisie in het leven geroepen, gewijd aan circulaire economie.”

Model opschalen

“We zijn begonnen in Frankrijk, maar we gaan het model nu opschalen binnen Europa; ook Nederland dus. We hebben daarvoor de know-how en industriële kennis ontwikkeld. Eerst op het vlak van duurzaamheid en circulaire economie. Vervolgens hebben we de industriële capaciteit en het vermogen opgebouwd. Nu zijn we klaar voor de volgende fase. We zijn in Frankrijk begonnen, zijn daar operationeel en nu bezig met een iteratieproces in andere regio's om te zien waar we de circulaire economie kunnen stimuleren.”

Voorbeelden

Tijdens de Canalys Forum EMEA event conferentie presenteerde Schneider Electric de samenwerking met de Franse bioscoopketen CGR om een nieuw 'circulair UPS'-systeem te introduceren. Dit initiatief maakt deel uit van de inspanningen van Schneider Electric om duurzaamheid te bevorderen door UPS-systemen te renoveren en hergebruiken, waarbij ervoor wordt gezorgd dat ze aan dezelfde kwaliteits- en garantienormen voldoen als nieuwe producten.

“Maar er zijn meer voorbeelden, naast kleine UPS-systemen”, vertelt Richard. “Ik kan niet alle namen noemen, maar wel kan ik melden dat we een grote aanbesteding hebben gewonnen van Bouygues Energies et Services voor de levering van elektrische apparatuur voor het ‘Six Degrees’-project in Gentilly dankzij ons voorstel voor circulaire apparatuur. Dit is een vastgoedproject van 39.000 m² met flexibele en modulaire kantoren. Het biedt plaats aan 2.900 mensen in drie gebouwen die met elkaar zijn verbonden door loopbruggen. Voor het ‘Six Degrees’-gebied hebben wij verschillende aanbiedingen voor de circulaire economie geleverd. Gebaseerd op hergebruik van apparatuur om afval en dus koolstofemissies te vermijden.”

Iedereen is welkom

Ingram is een belangrijke go-to-market partner van Schneider Electric. “Iedereen is welkom op onze duurzaamheidsreis”, zegt Richard. “Dat is niet voorbehouden aan deze of gene partner of klant. Hoe meer hoe liever.”

“De komende tijd gaan we meer referenties ontwikkelen om de markt te voorzien van een breder scala aan producten, diensten en oplossingen. En dan de schaalvergroting in ons geografisch gebied. Dat is wat u van ons kunt verwachten.”

Door: Witold Kepinski en Teus Molenaar

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!