Westcon-Comstor boekt hogere winstgevendheid dankzij verschuiving naar terugkerende inkomsten
Westcon-Comstor, een wereldwijde technologieprovider en specialistdistributeur, heeft bekendgemaakt dat de winstgevendheid is gestegen, samen met sterke groei in cybersecurity en een versnelling van de verschuiving naar een software-, services- en abonnementenmodel voor terugkerende inkomsten.
In de eerste helft van het boekjaar tot en met 31 augustus 2024 (H1 FY25) rapporteerde het bedrijf een jaar-op-jaar stijging van 16,5% in de EBITDA (winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie) naar 69,5 miljoen dollar, met een stijging van 0,6 procentpunt in de aangepaste EBITDA-marge naar 4,0%.
De brutowinst steeg met 6,1% naar 216,1 miljoen dollar op een omzet van 1,8 miljard dollar, met brutomarges van 12,0% (H1 FY24: 11,0%).
De distributeur, die IT-leveranciers ter wereld verbindt met een kanaal van technologie resellers, systeemintegratoren en serviceproviders, zag de omzet uit zijn cybersecurity-portfolio met 22,2% stijgen naar 860 miljoen dollar, door te profiteren van de groeiende vraag van kanaalpartners en hun klanten naar multi-vendor oplossingen in een steeds complexer wordend dreigingslandschap.
Software verkoop stijgt
Cybersecurity was goed voor 48% van de omzet van Westcon-Comstor in de eerste helft van het jaar (H1 FY24: 38%), met een sterke verkooppipeline voor de tweede helft van het jaar.
De omzet uit softwareverkoop steeg eveneens, met 17,9% naar 49% van de totale omzet (H1 FY24: 40%), naarmate het bedrijf verschuift van traditionele hardware naar terugkerende inkomsten op basis van jaarlijkse abonnementen en Software-as-a-Service (SaaS)-modellen.
"Tegen een uitdagende achtergrond van onzekere macro-economische en marktcondities zijn we verheugd dat we onze winstgroeitraject kunnen voortzetten en een sterke financiële prestatie kunnen rapporteren voor H1 FY25", aldus David Grant (foto), CEO van Westcon-Comstor. "Door onze datagestuurde aanpak, expertise in high-growth technologieën en trackrecord op het gebied van innovatie - zoals blijkt uit onze 3D Lab, AWS Marketplace en Intelligent Demand-programma's - zijn we uniek gepositioneerd om strategische waarde toe te voegen aan kanaalpartners en leveranciers. We kunnen daarom met vertrouwen naar de toekomst kijken, terwijl we ons richten op het ontsluiten van nieuwe groeimogelijkheden voor partners en leveranciers in EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) en APAC (Azië-Pacific)."