TOPdesk ontlast zorgmedewerkers Pieter van Foreest met QR Connect
Service Management softwareleverancier TOPdesk heeft de handen ineengeslagen met QR Connect om het meldingsproces van facilitaire zaken bij zorginstellingen Pieter van Foreest te digitaliseren.
Waar bezoekers en familieleden voorheen voor het melden van een kapotte lamp of een tv die niet werkt een zorgmedewerker moesten opzoeken, is het nu voor zowel bezoekers als zorgmedewerkers mogelijk een QR-code te scannen om facilitaire zaken rechtstreeks en digitaal te melden in het TOPdesk-portaal. Hiermee is de cliënt- en familie-ervaring verbeterd en worden zorgmedewerkers ontlast omdat bezoekers zonder hun tussenkomst facilitaire storingen kunnen doorgeven.
Pilot op twee locaties
De samenwerking is begonnen als pilot van drie maanden op twee locaties van Pieter van Foreest. In alle kamers zijn stickers met QR-codes opgehangen. TOPdesk en QR Connect hebben de bewoners, zorgmedewerkers en bezoekers van die locaties, op een speciale promotiedag uitleg hierover gegeven. Dankzij de QR-codes geven bezoekers en zorgpersoneel nu zonder specifieke inloggegevens in een applicatie zaken door over de kamer waar de sticker hangt. Achter de applicatie zit het TOPdesk-portaal, waar de melding direct in de juiste categorie en bij de juiste afdeling binnen Pieter van Foreest terechtkomt. Om dubbele meldingen te voorkomen, krijgen zorgmedewerkers en bezoekers in de applicatie inzicht in de status van hun melding en zien ze of er al eerder voor de kamer een melding is aangemaakt. Zorgmedewerkers en bezoekers zijn hierdoor op de hoogte van wat er met hun melding gebeurt, wat de onderlinge communicatie en betrokkenheid bevordert.
Mirella Jol, teammanager Servicedesk bij Pieter van Foreest, over de samenwerking: “Al langere tijd waren we binnen onze zorgorganisatie op zoek naar een digitale oplossing voor processen zoals het verwerken van facilitaire meldingen. Toen ik hoorde dat TOPdesk hier een oplossing voor wilde ontwikkelen in samenwerking met QR Connect, leek het me de uitgelezen kans om hier samen in op te trekken. Ook omdat we eerder fijn met TOPdesk hebben samengewerkt. De resultaten zijn ontzettend goed: we hebben veel meer inzicht in het soort meldingen en ik krijg van zorgmedewerkers terug dat het ze veel tijd scheelt. Daar doen we het natuurlijk voor. Ondanks dat de pilot is afgelopen, werken we nog iedere dag naar volle tevredenheid met de QR-codes en zijn we voornemens om het verder binnen Pieter van Foreest te implementeren.”
Zorg
Merlijn de Vroe, CEO van QR Connect: “Ik ben ontzettend blij met deze samenwerking. Het geeft veel voldoening om op basis van de praktijkbehoefte die TOPdesk in de zorgsector signaleerde een oplossing te ontwerpen en te implementeren die in de praktijk ook zijn vruchten afwerpt. De resultaten zijn fantastisch. Het is mooi om te zien dat we met een sterke krachtenbundeling en relatief eenvoudige oplossing al wat druk van de schouders van zorgmedewerkers kunnen halen.”
Jasper Sterk, Customer Success Manager Healthcare bij TOPdesk: “In veel zorginstellingen zie je dat familie of naasten van bewoners alleen mondeling of face-to-face bij een zorgmedewerker melding kunnen doen van zaken waar ze tijdens hun bezoek tegenaan lopen. Met wisselende diensten merk je dat dit soort meldingen soms verdwijnen en extra werk opleveren voor zorgmedewerkers die al gebukt gaan onder een grote administratieve last. We zijn trots dat we met een heel concrete oplossing een steentje bijdragen aan het verminderen van deze last voor zorgmedewerkers. Ik kijk dan ook uit naar het vervolg van onze samenwerking.”