Sterke relatie tussen privacybewustzijn en vertrouwen in AI
Cisco heeft zijn Consumer Privacy Survey 2024 gepubliceerd , een jaarlijks wereldwijd onderzoek naar de perceptie en het gedrag van consumenten met betrekking tot gegevensprivacy.
Het onderzoek van dit jaar benadrukt de cruciale rol van bewustzijn van privacyrechten bij het bevorderen van consumentenvertrouwen en -geloof in opkomende technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI).
Kennis van privacywetgeving vergroot het vertrouwen van consumenten in AI
Het bewustzijn van consumenten neemt toe. Dit jaar meldt 53% dat ze op de hoogte zijn van hun nationale privacywetten, een stijging van 17 procentpunten vergeleken met 2019. Geïnformeerde consumenten hebben ook veel meer kans om te vinden dat hun gegevens beschermd zijn (81%) vergeleken met degenen die zich er niet van bewust zijn (44%).
"Ons onderzoek benadrukt het belang van privacybewustzijn bij het opbouwen van consumentenvertrouwen in merken en AI-technologieën", zegt Harvey Jang, Cisco Vice President en Chief Privacy Officer. "Bijna 60% van de consumenten die op de hoogte zijn van privacywetten, zijn comfortabel met het gebruik van AI. Door consumenten bewuster te maken en te informeren over hun privacyrechten, kunnen ze weloverwogen beslissingen nemen en meer vertrouwen kweken in opkomende technologieën."
De kansen en uitdagingen van generatieve AI
Uit het onderzoek blijkt dat 63% gelooft dat AI nuttig kan zijn om hun leven te verbeteren. Het gebruik van Generative AI (GenAI) is bijna verdubbeld, met 23% van de respondenten die het regelmatig gebruiken, tegenover 12% vorig jaar. Echter, 44% van de ondervraagde consumenten is zich nog niet bewust van GenAI. Hoewel gebruikers zeggen dat ze veel waarde halen uit GenAI ter ondersteuning van contentcreatie, maken ze zich zorgen over veiligheid, mogelijk misbruik en maatschappelijke risico's.
"De groeiende invloed van AI in ons dagelijks leven vestigt de aandacht op de noodzaak van verantwoord en veilig gebruik ervan", zegt Dev Stahlkopf, Chief Legal Officer en Executive Vice President van Cisco. "78% van de ondervraagde consumenten vindt dat het de verantwoordelijkheid van bedrijven is om AI ethisch te gebruiken, wat de essentiële relatie tussen Responsible AI en consumentenvertrouwen onderstreept."
Met de focus op privacy zegt 30% van de GenAI-gebruikers dat ze persoonlijke of vertrouwelijke informatie, waaronder financiële en gezondheidsgegevens, invoeren in GenAI-tools. Dit ondanks dat 84% zich zorgen maakt over het openbaar worden van die gegevens.
Jongvolwassenen ondernemen actie om privacy te beschermen, senioren blijven achter
Privacy en gegevensbescherming zijn geëvolueerd van relatieve onbekendheid naar een vereiste van de klant, waarbij meer dan 75% van de consumenten zegt dat ze niet zullen kopen van een organisatie die ze niet vertrouwen met hun gegevens. Dit vertaalt zich in concrete acties, aangezien meer consumenten "Privacy Active" worden, met name jongere consumenten. Om hun privacy te beschermen, is 49% van de consumenten van 25-34 jaar van bedrijf of provider gewisseld vanwege hun gegevensbeleid of gegevensdelingspraktijken, vergeleken met slechts 18% van de 75-plussers.
Uit het onderzoek bleek dat consumenten van 25-34 jaar zich ook het meest bewust zijn van hun privacyrechten (64% versus 33% van de 65-plussers). Het toont ook een significante toename (36% versus 28% vorig jaar) in de manier waarop consumenten hun recht uitoefenen om hun persoonlijke gegevens in te zien, te corrigeren, te verwijderen of over te dragen via Data Subject Access Requests (DSAR's). Opnieuw lopen jongere consumenten voorop, met 46% van hen die deze acties onderneemt, vergeleken met slechts 16% van de 65-plussers.
Daarnaast maken consumenten gebruik van beveiligingstools om hun gegevens te beschermen. In de 12 maanden voorafgaand aan de enquête heeft 67% hun privacy-instellingen in apps of platforms gecontroleerd of bijgewerkt. 68% zegt dat ze multi-factor authenticatie gebruiken en 61% gebruikt een wachtwoordbeheerder om hun wachtwoorden te beschermen en bij te houden.
"Data is een asset die we allemaal actief moeten beschermen," zegt Anthony Grieco, Cisco Senior Vice President en Chief Security and Trust Officer. "Van het gebruik van multi-factor authenticatie tot het ervoor zorgen dat gebruikers heel duidelijk en eenvoudig weten wie toegang heeft tot informatie terwijl deze wordt gedeeld, worden we aangemoedigd door respondenten die actie ondernemen om hun persoonlijke informatie te beschermen."
Consumenten zijn voorstander van sterke privacybescherming en zijn voorstander van consistentere regels
Een significante meerderheid (70%) van alle ondervraagde consumenten gelooft dat privacywetten een positieve impact hebben, terwijl slechts 5% een negatieve impact ervaart. Ze zijn steeds meer voorstander van privacybescherming, waarbij 77% van de respondenten soortgelijke regels in landen en regio's steunt om basisprivacybescherming te garanderen. In de VS is 81% van de respondenten voorstander van een Amerikaanse federale privacywet.
* | De Cisco 2024 Consumer Privacy Survey is een jaarlijks wereldwijd onderzoek naar de percepties en het gedrag van consumenten op het gebied van dataprivacy. De 6e editie van dit onderzoek ondervroeg anoniem 2600 consumenten in Australië, Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan, Mexico, Spanje, het VK en de VS. |