Wouter Hoeffnagel - 05 november 2024

Bewustzijn over nationale privacywetten groeit

53% van de consumenten is zich bewust van nationale privacywetten, een toename van 17% sinds 2019. Mensen die op de hoogte zijn van deze wetten voelen zich ook vaker beschermd (81%) dan mensen die weinig of geen kennis hebben van privacywetten (44%).

Bewustzijn over nationale privacywetten groeit image

Dit blijkt uit de Consumer Privacy Survey 2024, een jaarlijks onderrzoek van Cisco naar consumentengedrag en -percepties rond privacy. "Ons onderzoek onderstreept het belang van privacybewustzijn voor het opbouwen van vertrouwen in merken en AI-technologieën," aldus Harvey Jang, Vice President en Chief Privacy Officer bij Cisco. "Bijna 60% van de consumenten die op de hoogte zijn van privacywetten, voelt zich comfortabel bij het gebruik van AI. Door het bewustzijn te vergroten en consumenten te onderwijzen over hun privacyrechten, kunnen we hen in staat stellen weloverwogen beslissingen te nemen en het vertrouwen in opkomende technologieën verder te versterken."

Generatieve AI: groeiend gebruik, maar ook bezorgdheid

Bijna twee keer zoveel consumenten gebruiken generatieve AI (GenAI) regelmatig in vergelijking met vorig jaar (23% dit jaar versus 12% vorig jaar). Terwijl 63% van de deelnemers vindt dat AI hun leven kan verbeteren, blijft 44% nog onbekend met generatieve AI. Veel gebruikers waarderen de mogelijkheden voor bijvoorbeeld contentcreatie, maar uiten zorgen over beveiliging, risico's van misbruik en bredere maatschappelijke gevolgen. Daarnaast geeft 30% van de GenAI-gebruikers aan soms persoonlijke of vertrouwelijke informatie in deze tools in te voeren, ondanks dat 84% bang is dat hun gegevens openbaar kunnen worden.

"De groeiende invloed van AI in ons dagelijks leven benadrukt de noodzaak van verantwoordelijk en veilig gebruik," zegt Dev Stahlkopf, Chief Legal Officer en Executive Vice President bij Cisco. "Maar liefst 78% van de ondervraagde consumenten vindt dat het de verantwoordelijkheid van bedrijven is om AI ethisch in te zetten, wat de belangrijke relatie tussen responsible AI en consumentenvertrouwen onderstreept."

Wat betreft privacy zegt 30% van de GenAI-gebruikers dat ze persoonlijke of vertrouwelijke informatie, zoals financiële en gezondheidsgegevens, invoeren in GenAI-tools. Dit is opmerkelijk, gezien het feit dat 84% zich zorgen maakt dat deze gegevens openbaar worden.

Jongeren nemen meer maatregelen voor privacy dan ouderen

Privacy is een steeds belangrijker criterium voor consumentenkeuzes: meer dan 75% van de consumenten geeft aan niet te willen kopen bij een bedrijf dat onzorgvuldig met hun data omgaat. Jongere generaties nemen vaker maatregelen om hun privacy te waarborgen. Zo heeft bijna de helft van de consumenten tussen 25 en 34 jaar een andere provider of dienstverlener gekozen vanwege privacybeleid, terwijl dit bij consumenten van 75 jaar en ouder slechts 18% was. Deze jongere groep is ook vaker bekend met hun privacyrechten (64% tegenover 33% van de 65-plussers).

In het afgelopen jaar heeft ook een grotere groep consumenten gebruikgemaakt van Data Subject Access Requests (DSAR's) om hun persoonlijke gegevens in te zien, te corrigeren, te verwijderen of over te dragen. Vooral jongere mensen, met 46% van hen die hiervan gebruikmaakt, lopen hierin voorop, terwijl slechts 16% van de 65-plussers dit doet.

Veel consumenten maken daarnaast gebruik van beveiligingstools: 67% heeft de privacy-instellingen van apps bijgewerkt, 68% gebruikt multi-factor-authenticatie en 61% gebruikt een wachtwoordbeheerder om hun gegevens te beschermen.

"Data zijn een bezit dat we allemaal actief moeten beschermen," zegt Anthony Grieco, Senior Vice President en Chief Security & Trust Officer bij Cisco. "We worden gestimuleerd door de respondenten die actie ondernemen om hun persoonlijke informatie te beschermen. Dit gebeurt zowel door het gebruik van multi-factor-authenticatie als door ervoor te zorgen dat gebruikers duidelijk en eenvoudig weten wie toegang heeft tot hun informatie tijdens het delen."

Steun voor sterke en consistente privacyregels

De meeste consumenten (70%) vinden dat privacywetten een positieve invloed hebben, terwijl slechts 5% dit als negatief ervaart. De steun voor privacywetgeving groeit, met 77% van de respondenten die regels voor basisprivacybescherming ondersteunt. In de Verenigde Staten pleit 81% van de ondervraagden voor een landelijke privacywet.

Cisco’s Consumer Privacy Survey 2024 biedt een jaarlijks overzicht van wereldwijde trends in consumentengedrag en privacyverwachtingen. Het onderzoek is hier beschikbaar. 

Lenovo Channel Campagne vierkant Telindus Proximus banner 3 1-11 tm 6-11
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!