Wouter Hoeffnagel - 05 november 2024

Canalys: 11% meer tablets geleverd in derde kwartaal

De wereldwijde tabletleveringen zijn in het derde kwartaal van 2024 met 11% gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. In totaal zijn 37,4 miljoen tablets verscheept, blijkt uit cijfers van Canalys.

Canalys: 11% meer tablets geleverd in derde kwartaal image

Q3 2024 is het derde opeenvolgende kwartaal van groei voor de tabletmarkt. Canalys schrijft deze groei toe aan een heropleving van de vraag in zowel de consumenten- als de zakelijke sector. Factoren zoals een piek in de vraag door het terug-naar-schoolseizoen, het opbouwen van voorraad in aanloop naar de feestdagen en een toename van IT-uitgaven door bedrijven dragen bij aan de sterke prestaties in de tabletindustrie.

Aanbiedingen, promoties en meer zakelijke vraag

“Bundelaanbiedingen en agressieve promoties in diverse markten hebben de tabletverkoop gestimuleerd, zelfs in een uitdagende economische omgeving,” aldus Canalys Research Manager Himani Mukka. “In het derde kwartaal van dit jaar bouwde de retailsector voorraad op ter voorbereiding op de feestdagen, waarbij kortingen vroeg werden ingezet. Of het nu om Black Friday of Cyber Monday in Westerse markten gaat, of om het Singles’ Day-shopfestijn in China, leveranciers bereiden zich voor met nieuwe productlanceringen om gebruikers te verleiden hun oude tablets te vervangen. Zelfs in markten waar de vraag door factoren als inflatie verzwakt is, neemt de zakelijke vraag toe, wat leidt tot vernieuwingen en nieuwe toepassingen van tablets in commerciële sectoren. Sectoren zoals onderwijs, gezondheidszorg en retail zijn opvallende voorbeelden van nieuwe investeringen in tablets om digitale transformatie te bevorderen. Hoewel de marktgroei bescheiden blijft, geeft de recente groei een positief vooruitzicht op de rol van tablets in verschillende gebruikerssegmenten.”

De totale tabletmarkt groeide met 11% op jaarbasis in het derde kwartaal van 2024, na een aanzienlijke groei van 18% in het voorgaande kwartaal. Apple behoudt zijn leidende positie met een marktaandeel van 36% en leverde 13,6 miljoen tablets. Apple vergroot zijn concurrentiekracht met de lancering van de nieuwste iPad mini, die Apple Intelligence-functionaliteiten toevoegt aan de volledige iPad-reeks en de gebruikerservaring verbetert. Samsung volgt op de tweede plaats met 6,9 miljoen geleverde eenheden, een jaar-op-jaar groei van 12%. De Chinese technologiebedrijven Lenovo, Xiaomi en Huawei completeren de top vijf. Lenovo kent een groei van 14%, terwijl Xiaomi opvalt als snelst groeiende leverancier met een stijging van 58%. Huawei leverde 2,9 miljoen eenheden en behaalde een groei van 29%.

Lenovo Channel Campagne vierkant DSD 28/11/2024 t/m 26/12/2024 BN + BW
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!