Witold Kepinski - 11 november 2024

TCS tekent meerjarige overeenkomst met Air France KLM

Tata Consultancy Services en de Air France-KLM Groep hebben een nieuwe meerjarige overeenkomst getekend. TCS, speler in IT-diensten en consultancy, gaat Air France-KLM helpen om koploper te worden op het gebied van datagebruik in de luchtvaartindustrie.

TCS tekent meerjarige overeenkomst met Air France KLM image

In de komende drie jaar zal TCS de data van de luchtvaartgroep moderniseren door deze naar de cloud te verplaatsen, wat de weg vrijmaakt voor de volgende generatie van datagestuurde luchtvaart. Deze overgang zal Air France-KLM helpen om datacenters af te schaffen en de kracht van de cloud te benutten, wat bijdraagt aan een duurzame en flexibele luchtvaartindustrie. De nieuwe data-architectuur zal het gebruik van data mogelijk maken om de operaties te verbeteren, besluitvorming te stimuleren, functionaliteit te optimaliseren en efficiëntie te vergroten.

TCS werkt al drie decennia samen met Air France-KLM om de betrouwbaarheid, sociale media, klantenservice en e-commerce te verbeteren. Digitale innovaties hebben de passagierscontrole en het comfort voor reizigers verbeterd. Voorbeelden hiervan zijn een reeks bekroonde mobiele apps en functies zoals digitaal in de rij staan bij luchthavenlounges en het ophalen van instapkaarten via sociale media.

Voortbouwend op de langdurige samenwerking zal TCS Air France-KLM nu helpen bij het migreren van cruciale systemen en kerngegevens naar de cloud. Dit omvat belangrijke onderwerpen ten aanzien van vluchtuitvoering, passagiersinformatie, vliegtuigonderhoud, de e-commerceplatforms van de luchtvaartmaatschappijen en nog veel meer. Deze migratie zal de operationele efficiëntie in alle bedrijfsonderdelen verbeteren, zorgen voor naadloos en veilig datamanagement en het technologielandschap moderniseren waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan.

CIO

Pierre-Olivier Bandet, EVP & Group CIO, bij Air France-KLM Group stelt: "In een snel ontwikkelende sector willen wij een rol als pionier op het gebied van duurzame luchtvaart vervullen. We zijn verheugd om samen met onze langdurige partner TCS aan een nieuw en spannend hoofdstuk te beginnen, om het maximale uit onze data en nieuwe technologieën te halen. Zo worden we nog flexibeler en meer datagestuurd zodat we niet alleen aan de verwachtingen van onze klanten voldoen, maar deze ook kunnen overtreffen.”

Met behulp van data kunnen luchtvaartmaatschappijen hun efficiëntie verbeteren, activiteiten stroomlijnen en innovatie bevorderen, wat leidt tot een snellere en meer gepersonaliseerde vliegervaring voor klanten. Deze gegevens bevinden zich echter vaak in groot aantal ongelijksoortige en ongestructureerde systemen. Tegenwoordig is het voor veel bedrijven een grote uitdaging om bruikbare inzichten en waarde te halen uit bedrijfs- en ecosysteemgegevens. Dit is een nog grotere uitdaging voor een complexe organisatie als Air France-KLM, die meerdere luchtvaartmaatschappijen beheert met een vloot van 551 vliegtuigen die naar 320 bestemmingen in 100 landen vliegen.

Krishnan Ramanujam, President, Consumer Business Group, TCS stelt: "We zijn enorm trots op onze 30-jarige gedeelde geschiedenis van innovatieve prestaties en de positieve impact die we hebben gehad op het leven van passagiers, werknemers en partners van Air France-KLM. We kijken ernaar uit om hen te ondersteunen in hun streven de meest datagedreven luchtvaartgroep ter wereld te worden en hen te helpen de komende decennia nieuwe successen te bereiken op het gebied van luchtvervoer, klantervaring, operationele uitmuntendheid en duurzaamheid."

Data

Met dit omvangrijke transformatieproject is TCS klaar om de industriestandaard in de reis-, transport- en horecasector opnieuw te definiëren. Een van de opvallende kenmerken van dit project is dat de toegankelijkheid van data in de nieuwe cloud al binnen het eerste jaar wordt bereikt. Het project zal worden geleid door een toegewijd team van meer dan 100 professionals, verspreid over de TCS-vestigingen in Frankrijk, Nederland en India. De nauwe samenwerking met de datateams van Air France-KLM in Toulouse zal cruciaal zijn voor het succes van deze grootschalige transformatie.

Sapthagiri Chapalapalli, Head of Europe bij TCS, stelt: “De samenwerking tussen TCS en Air France-KLM is een van de langstlopende in Europa. KLM was onze eerste klant in Nederland, en de relatie is door de jaren heen opgebouwd uit talloze gezamenlijke projecten, kansen en uitdagingen. Door technologie te gebruiken om elk jaar de standaard te zetten voor klantbeleving in de luchtvaart, hebben we tegelijkertijd onze samenwerking steeds verder versterkt. Deze nieuwe overeenkomst is een waardering voor het wederzijds vertrouwen, de toewijding en het doorzettingsvermogen van zowel de teams van Air France-KLM als TCS. Samen bouwen we duurzame en succesvolle partnerschappen die groei stimuleren.''

Pace Port

De activiteiten van TCS in Frankrijk hebben in de loop der jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt sinds de start in 1992. Momenteel werken er meer dan 1.600 werknemers in het land voor 80 van zeer grote Franse bedrijven. Het bedrijf heeft onlangs zijn hoofdkantoor in La Défense gemoderniseerd, geïnvesteerd in de oprichting van een nieuwe Pace Port, een uniek ‘Human-Centric AI Center of Excellence’ en heeft de afgelopen drie jaar meer dan 500 mensen aangenomen.

TCS is al dertig jaar een speler in de luchtvaartsector en werkt samen met grote internationale luchtvaartmaatschappijen. Het bedrijf biedt consultingdiensten, technologische oplossingen en engineeringdiensten aan, allemaal aangedreven door cognitieve technologie. TCS maakt gebruik van branchespecifieke oplossingen zoals TCS Aviana, een alles-in-één, autonoom en digitaal platform dat gebruik maakt van de cloud en intelligente luchtvaartmaatschappijactiviteiten mogelijk maakt. Het onlangs geopende TCS Aviation Digital Centre in Portugal bundelt alle expertise, de nieuwste technologieën en digitale oplossingen op maat, en stelt deze ter beschikking aan Europese transportklanten.

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!