Wouter Hoeffnagel - 11 november 2024

ChatLicense wint Global Impact Challenge

De Nederlandse startup ChatLicense is de winnaar van de Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra. De organisaties zijn met de challenge op zoek gegaan naar oplossingen die helpt op het gebied van misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie.

ChatLicense wint Global Impact Challenge image

De Impact Challenge is gericht op tech-initiatieven die het digitale welzijn ten goede kunnen komen. De top 10 is uitgenodigd in Silicon Valley. Martine de Leeuw, medeoprichter van ChatLicense was aanwezig om de pitch te geven en vervolgens vragen te beantwoorden. Uit meer dan 500 aanmeldingen werd ChatLicense als winnaar uitgeroepen. De startup krijgt een 250.000 dollar cashprijs om verder te kunnen groeien.

ChatLicense is een Nederlands bedrijf dat zich richt op het begeleiden van kinderen in verantwoord en veilig smartphonegebruik, speciaal bedoeld voor jonge kinderen die hun eerste telefoon krijgen. Het bedrijf biedt een app die fungeert als een soort “rijbewijs” voor digitale interactie, waarin kinderen op een speelse en interactieve manier leren over online gedrag, social media-etiquette en verstandig gebruik van hun telefoon. De app biedt ook hulpmiddelen voor ouders, zodat zij hun kinderen beter kunnen ondersteunen en begeleiden in hun digitale ervaringen.

Sneller schalen

“Hier uitgenodigd worden is eigenlijk al een bevestiging dat we een oplossing hebben gemaakt waarmee we het verschil kunnen maken", zegt De Leeuw. “Maar het winnen is echt fantastisch! Het zorgt ervoor dat we nu sneller kunnen schalen en dus nog meer families kunnen helpen. Naast dat het later geven van de smartphone, schermtijden en de juiste instellingen van belang zijn, weten we inmiddels dat dit niet voldoende is. We kunnen onze kinderen een betere online start geven door ze te leren wat er allemaal bij komt kijken direct als ze die eerste smartphone krijgen en dat is precies waar ChatLicense families bij helpt. Als ouders leren we onze kinderen ook veilig oversteken en fietsen, maar omdat we hun online wereld niet goed kennen, blijft de nodige uitleg vaak uit. Zowel kinderen als ouders verdrinken in het digitale diepe. We helpen ze met onze app op pad op een manier die iedereen kan integreren in hun eigen opvoeding.”

Aaron Vaccaro, President van Singularity en GIC jurylid: “Hoewel we onder de indruk waren van alle finalisten, sluit ChatLicense met hun focus op educatie van mediawijsheid volledig aan bij de missie van deze Challenge. Door de volgende generatie internetgebruikers te voorzien van de tools en kennis om op verantwoorde wijze door de digitale wereld te navigeren, hebben ze een oplossing gecreëerd die erop gericht is om misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie te stoppen voordat het de kans krijgt om te beginnen. We kijken ernaar uit om te zien hoe het team deze transformatieve oplossing blijft ontwikkelen en opschalen.”

Van links naar rechts op de foto: Dr. Mamun Rashid, Nichol Bradford, Aaron Vaccaro, Martine de Leeuw, Ziyad Alghamdi, Paul Saffo, Darlene Damm

Lenovo Channel Campagne vierkant Fundaments BW 31-10-2024 tm 15-11-2024
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!