SAS neemt synthetische datasoftware van Hazy over
SAS, speler in data en AI, maakt de overname bekend van de belangrijkste software-assets van Hazy, een pionier in synthetische datatechnologie. Met deze strategische overname breidt SAS zijn uitgebreide data- en AI-portfolio verder uit, zodat klanten toegang krijgen tot essentiële en actuele mogelijkheden voor het genereren van synthetische data. Dit wordt steeds belangrijker nu het gebruik van AI snel toeneemt.
“Onze overname van Hazy's IP vertegenwoordigt een cruciale stap in ons streven naar innovatie in de volgende generatie van data management en AI,” zegt Jim Goodnight, CEO van SAS. “Hazy is een pionier in het op de markt brengen van synthetische data als een bruikbaar zakelijk product en wordt door analisten beoordeeld als een van de beste softwareleveranciers in zijn categorie. Door hun technologie te integreren, kunnen we onze klanten ongeëvenaarde mogelijkheden bieden om data veilig en effectief in te zetten. Zo kunnen ze experimenteren en scenario's modelleren die voorheen onhaalbaar waren, en een voorsprong behalen op de concurrentie.”
De integratie van Hazy's technologie vormt een uitbreiding op de aankondiging van SAS Data Maker begin 2024. SAS Data Maker pakt data-uitdagingen aan door synthetische data te genereren die de oorspronkelijke datasets statistisch representeren, zonder de privacy in gevaar te brengen, en tegelijkertijd processen te vereenvoudigen en middelen te besparen. Dit positioneert SAS in de voorhoede van data-innovatie en maakt krachtigere en veiligere AI-toepassingen mogelijk, evenals toekomstige integratiemogelijkheden met SAS Viya.
Synthetische data
Synthetische data bootsen de statistische patronen van echte data na zonder privé-, identificeerbare of vertrouwelijke informatie vrij te geven. Dit vermindert de risico's die gepaard gaan met het gebruik van echte data, en vergroot de hoeveelheid data die beschikbaar is voor analyse en AI. Deze uitbreiding leidt tot robuuste, betrouwbare resultaten en innovatieve oplossingen voor data scientists die datasets effectiever kunnen structureren.
Bryan Harris, Chief Technology Officer van SAS, voegt hieraan toe: “Analisten voorspellen dat 75% van de bedrijven tegen 2026 generatieve AI zal gebruiken om synthetische klantdata te creëren, tegenover minder dan 5% in 2023. Voor SAS-klanten is dit een belangrijke vooruitgang die het leiderschap van SAS op het gebied van AI en analytics verder versterkt. Synthetische data stelt klanten in staat om te innoveren en diepgaand onderzoek te doen, waarbij uitdagingen op het gebied van de beschikbaarheid, toegankelijkheid en kwaliteit van data worden overwonnen.”
De verbeterde dataoplossingen die voortkomen uit deze overname zullen wereldwijd beschikbaar zijn. Een eerste preview wordt verwacht begin 2025.